Zawór EGR – jak działa, objawy uszkodzenia, do czego służy

O zaworach EGR mówi się, że są legalnymi „dopalaczami”. Chodzi oczywiście o zawory recyrkulacji spalin EGR, które są montowane w autach z silnikami benzynowymi oraz wysokoprężnymi.

Co to jest i do czego służy?

Wspomniane wyżej zawory EGR ( z angielskiego – Exhaust Gas Recirculation) są jednym z wielu rozwiązań proekologicznych, ich głównym zadaniem jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków, które przedostają się do atmosfery w gazach wydechowych motorów, zasilanych olejem napędowym, jak i benzyną (chodzi zwłaszcza o tlenki azotu i węgla, a także węglowodory). Tak wygląda to w teorii, a jak jest w praktyce?

Zawór EGR – zasada działania

Zawór egrSystem recyrkulacji spalin polega na wprowadzeniu pewnej ilości gazów wydechowych z powrotem do komory spalania jednostki napędowej. Jest to możliwe właśnie dzięki obecności zaworów recyrkulacji spalin, które są wyposażone w czujniki temperatury. W jednostkach benzynowych powtórnemu dopaleniu podlegać może do dwudziestu pięciu procent objętości spalin w temperaturze mniej więcej 600 stopni Celsjusza, zaś w silnikach diesla może ich być nawet dwa razy więcej. Większość aut, które są wyposażone w zawory EGR, posiada tak zwane układy zewnętrzne recyrkulacji. W jaki sposób działają? Spaliny, które wydzielane są z kolektora wydechowego kierują się do układu ssącego, który transportuje je z powrotem do komory motoru, w którym ulegają po raz kolejny spaleniu.

Inne rozwiązanie, stosowane jednak przede wszystkim w autach ciężarowych oraz ciągnikach, to wewnętrzny układ recyrkulacji spalin, w którym (w odróżnieniu od opisanej wyżej wersji), część gazów wydechowych nie wydostaje się na zewnątrz, tylko pozostaje w komorze spalania jednostki napędowej. Dzieje się tak dzięki opóźnieniu zamknięcia zaworów wylotowych i zostawieniu otwartych dolotowych, przy suwie ssania silnika.

Objawy uszkodzonego zaworu EGR

Podobnie jak inne podzespoły w aucie, także zawory recyrkulacji spalin, ulegają uszkodzeniom. Przeważnie zatykają się, z powodu nagaru albo sadzy, które się gromadzą wraz z normalnym eksploatowaniem pojazdu, rzadszą przyczyną usterki są rozszczelnione przewody, które doprowadzają spaliny do komory jednostki napędowej. Jeżeli zawór ulegnie awarii w pozycji zamkniętej, kierowca otrzyma powiadomienie z komputera o awarii (oczywiście jeżeli samochód jest w taką opcję wyposażony)– w takiej sytuacji usterka nie będzie miała wpływu na pracę naszego silnika. Co innego kiedy awaria nastąpi podczas gdy zawór znajdzie się w pozycji otwartej co może doprowadzić do:

  • Wyższego spalania paliwa
  • Nierównej pracy silnika
  • Inną reakcję podczas dodawania gazu
  • W przypadku samochodów wyposażonych w silniki diesla może pojawić się intensywne dymienie

Czyszczenie i regeneracja czy wymiana na nowy?

Jeżeli zawór EGR jest niesprawny, można go wymienić ( w zasadzie profilaktycznie należałoby to robić po przebiegu 50 tysięcy km) albo wyczyścić z nagromadzonych w nim zanieczyszczeń. Jeżeli zdecydujemy się na pierwszą opcję, musimy się liczyć nawet z ceną przekraczającą tysiąc złotych, natomiast druga opcja może być nawet pięciokrotnie tańsza. Specjaliści jednak odradzają regenerację, z powodu krótkotrwałej poprawy parametrów pracy jednostki napędowej.

Zaślepienie EGR – czy warto?

Znaleziono już sposób na to, aby zaoszczędzić na wymianie zaworu EGR… I tak wielu właścicieli samochodów, które wyposażone są w system recyrkulacji spalin (zwłaszcza tych starszej generacji) podejmuje decyzje o zablokowaniu przepływu czyli tzw „zaślepienie EGR”. Operacja taka, jest bardzo prosta – na zawór zakłada się uszczelkę, która uniemożliwi recyrkulację gazów wydechowych. Oczywiście fachowcy ostrzegają przed takimi zabiegami w nowych pojazdach, ponieważ zaślepienie zaworu EGR jest powodem niekontrolowanego wzrostu temperatury spalin, a to w konsekwencji będzie skutkować poważnym uszkodzeniem zaworu.

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij