W jaki sposób można wyprowadzić pojazd z poślizgu?

Czy zauważyliście w jaki sposób pierwszy śnieg wpływa na sytuację na drogach? Z pewnością rzuca się w oczy to, że kierowcy jeżdżą wolniej. To sprawia, że na drogach jest mniej ofiar śmiertelnych, za to ma miejsce więcej tzw. stłuczek. Dobrze będzie więc przypomnieć sobie jak należy jeździć w tak trudnych warunkach atmosferycznych i jak wyprowadzić pojazd z poślizgu.

Chyba już w odruchu większość kierowców zdejmuje nogę z gazu, a więc ich reakcja na tego rodzaju zmianę pogody jest jak najbardziej prawidłowa. To sprawia, że zyskują czas na to, aby przyzwyczaić się do jazdy po nawierzchni, która daleka jest od ideału, ponieważ jest śliska..i mogą przypomnieć sobie te z umiejętności, które wykorzystywali kilka miesięcy wcześniej.

Ważnym elementem bezpiecznej jazdy zimą jest wydłużenie czasu zakładanego na dojazd do miejsca wyznaczonego o dwadzieścia do trzydziestu procent. Unikniemy dzięki temu stresu i stworzenia sytuacji, które na drodze można uznać za niebezpieczne.

Jak wygląda droga hamowania zimą?

Z pewnością zimowe warunki przyczyniają się do znacznego jej wydłużenia, a to dla każdego kierowcy powinien być sygnał, by zwiększać odległość za poprzedzającym samochodem, natomiast przed skrzyżowaniami wcześniej niż zazwyczaj należy rozpocząć proces zatrzymywania i nacisnąć pedał hamulca – delikatnie. Tego typu zachowanie daje możliwość sprawdzenie stanu oblodzenia drogi, przyczepności opon i wreszcie – zatrzymania pojazdu w odpowiednim miejscu.

Jak bardzo wydłuża się droga hamowania niech zobrazuje nam taka sytuacja – przy prędkości osiemdziesięciu km/h na suchej nawierzchni droga hamowania wyniesie sześćdziesiąt metrów, zaś na mokrej prawie dziewięćdziesiąt metrów, a więc o 1/3 więcej. Na oblodzonej drodze drodze długość hamowania może wynieść nawet 270m.

Hamowanie w sposób nieumiejętny i zbyt gwałtowny doprowadzić może do poślizgu samochodu. A wtedy kierowcy często popełniają błąd – naciskając instynktownie najmocniej jak się da pedał hamulca, a to oczywiście pogarsza sytuacje i nie daje możliwości wyprowadzenia samochodu z poślizgu.

Jak zatem wyprowadzić auto z poślizgu?

Kierowcy mogą spotkać się z dwoma podstawowymi rodzajami poślizgu, do których należy – podsterowność (występuje ona w czasie skrętu, gdy przyczepność tracą przednie koła) i nadsterowność (tylne koła auta tracą przyczepność). W sytuacji, kiedy czujemy, że tylne koła tracą przyczepność powinniśmy wykonać kierownicą kontrę po to, by naprowadzić pojazd na prawidłowy tor jazdy. Nie wciskajmy hamulca, ponieważ spowodujemy pogłębienie się nadsterowności. Kiedy dojdzie do poślizgu przednich kół, powinniśmy zdjąć nogę z gazu, wykonywany wcześniej skręt kierownicą zmniejszyć po czym delikatnie wykonać go ponownie. Fakt zdjęcia nogi z gazu spowoduje dociążenie przednich kół oraz zmniejszenie prędkości, natomiast redukcja kąta skrętu ma na celu spowodowanie odzyskania przyczepności oraz korektę toru jazdy.

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij