Toyota Auris Hybrid – nowa era w motoryzacji

Jeszcze kilka lat temu diesle były dużo lepszym wyborem od silników benzynowy. Olej napędowy był tańszy a wolnossące silniki bez większych awarii potrafiły przejechać nawet milion kilometrów. Czy tak jest dalej? Nie do końca. Wyposażone w turbosprężarkę i inne nowoczesne układy wtryskowe nadgoniły benzyniaki nie tylko osiągami i parametrami ale także niestety awaryjnością.  W między czasie ewaluowały także napędy hybrydowe –  jest to kombinacja silników spalinowych i elektrycznych.

Hybridantrieb
Napęd hybrydowy z 1970 roku

Co znajdziemy pod maską takiego auta? Dwa silniki, sterująca elektronika, akumulatory, bezstopniowa skrzynia biegów, brzmi poważnie, prawda? Jak to jest z ich awaryjnością? Tego typu napęd jest obecny już od 16 lat. W tym czasie nie było żadnych doniesień o ich poważniejszych problemach technicznych. Tego typu auta są szczególnie popularne w USA. Co więcej, w tym kraju hybrydowe samochody z przebiegiem powyżej 250 000 kilometrów nie są rzadkością.

Największym plusem pojazdów hybrydowych jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. Są jednak też inne korzyści. Ścieranie tarcz hamulcowych oraz klocków jest ograniczone dzięki systemowi odzyskiwania energii w czasie hamowania.

Skupmy się na jednym konkretnym modelu. Będzie to model marki, która króluje na rynku aut hybrydowych. Mowa o Toyocie Auris Hybrid. Jest to kompaktowe auto o pełnej zdecydowanych linii karoserii. Wnętrze tego modelu jest znacznie ciekawsze od prawie całkowicie plastikowej kabiny jak znajduje się w poprzedniej generacji auta.  Jak wygląda kabina pasażerska? Deska rozdzielcza ma ściany opadające pionowo, zegary są dość archaiczne a niektóre przyciski nie należą do najpiękniejszych. Nie przeszkadza to jednak w codziennej jeździe. Całość jest ergonomiczna i przejrzysta. Precyzja i dopasowanie wszystkich elementów jest na bardzo wysokim poziomie. W środku znajdziemy zarówno mięciutkie, i bardzo przyjemne w dotyku plastiki ale są też takie twarde niczym marmurowa skała. Przednie fotele są duże i na pewno nie zabraknie miejsca. Jeśli chodzi o tył to przestronność jest na przeciętnym poziomie.

Auris II przeszedł zmiany w projekcie zawieszenia oraz układu kierowniczego. Dzięki temu prowadzenie tego pojazdu jest jeszcze bardziej przyjemne. Zmniejszono także wysokość nadwozia. Hybrydowy Auris jest o 6 cm niższy i dzięki temu obniżone zostało położenie środka ciężkości i poprawiona jest trakcja. Nie wymagało to utwardzenia zawieszenia.  Waga pojazdu zwiększyła się o 80kg poprzez hybrydowy napęd. Nie wpływa to jednak negatywnie na prowadzenie auta. Baterie mieszczą się pod tylną kanapą i dociążają tylną oś. Bagażnik ma 360l pojemności i jest bardzo ustawny.

Co jest najważniejsze dla potencjalnych kupców hybrydy? Zdecydowanie jest to zużycie paliwa. Toyota zapewnia ze Auris Hybrid nie spali więcej niż 3,9l na sto kilometrów w mieście na trasie i w cyklu mieszanym. Jest to możliwe do osiągnięcia ale tylko podczas spokojnej jazdy. Średnio jednak jest to spalanie w granicach 5 litrów także nie jest źle. Dlaczego auto pali tak mało? Benzynowy silnik 1.8l generuje 99 koni mechanicznych i ma 142 Nm momentu obrotowego. Szału nie ma ale pozwala to na długą i raczej bezproblemową eksploatację pojazdu. Motor ten jest wspomagany przez napęd elektryczny o mocy 80 koni mechanicznych. Tak więc razem mamy 179 koni. Oczywiście samochód ten nie wykorzystuje takiej mocy. Do kół maksymalnie dociera 136 KM. Ten wynik sprawia, że Auris to jeden z najmocniejszych aut w swojej klasie.

Toyota Auris II
Toyota Auris II – Źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toyota_Auris_II_%28front_quarter%29.JPG

Czym różni się Auris Hybrid od modelu bez elektrycznego napędu? Wzorem felg i logiem, które w tym przypadku ma niebieskie tło. Tyle z zewnątrz. Więcej zmian zauważymy w kabinie. Wygląd skrzyni biegów jest zupełnie inny. W miejscu obrotomierza znajdziemy wskaźnik pokazujący to w jakim stanie jest napęd hybrydowy.

Można tak wymieniać zalety tego auta przez długi czas. Toyota Auris Hybrid  to samochód idealny dla mieszkańców dużych miast, którzy rzadką wyruszają poza jego granice. W mieście oszczędność na paliwie jest najbardziej zauważalna.

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij