Tłumiki samochodowe a obowiązujące prawo

Do najczęściej wymienianych elementów należą tłumiki samochodowe, które według obowiązującego prawa podlegają homologacji. Niewłaściwie dobrany tłumik negatywnie może wpłynąć na efektywność jednostki napędowej, a także emisji spalin. Co sprawia, że homologowana część jest lepsza od tej bez atestu?

Zasady homologacji zostały na terenie Unii Europejskiej ściśle określone wspólnotowym prawem. Drobiazgowe regulację dotyczą także warunków używania tłumików w stosunku do hałasu wytwarzanego przez auto oraz układ wydechowy. Części, które zostały oznakowane, podobnie tak jak np. katalizatory posiadają specjalne znaki UE. Dzięki temu możliwe jest określenie, czy konkretny typ tłumika faktycznie posiada atest do użycia w konkretnym modelu auta.

Co prawo mówi o tłumikach?

Sprawy, które wiążą się z homologacją tłumików określa szczegółowo unijna dyrektywa z 5.09.2007 roku, która ustanawia ramy dla homologacji pojazdów silnikowych oraz ich przyczep, części, układów i oddzielnych technicznych zespołów do tych pojazdów (2007/46/WE). Przepisy takie obowiązują w naszym kraju, wprowadzone zostały 25 marca 2013 roku, zaś to rozporządzenie weszło w życie w roku 2013, 22 czerwca.

Jak czytać homologację

Konkretny tłumik może posiadać homologację np. e12 030293. Pojedyncze cyfry nie są zupełnie przypadkowe i posiadają swoje konkretne znaczenie. Pierwsza liczba i litera bezpośrednio odnoszą się do miejsca, w którym homologacja została wydana. Na przykład – „e12” oznacza, że przyznana została w Austrii, następne dwie cyfry informują o tym, na podstawie której z dyrektyw została zatwierdzona konkretna część (np. „03” znaczy w podanym wyżej przykładzie, że jest to dyrektywa 92/97/EWG). Cztery cyfry, które znajdują się na końcu oznaczają numer seryjny homologacji. Na rynku poza homologacjami UE obecne są także homologacje, które wydaje niemiecki ośrodek certyfikacji TUV. Tego typu atest jest także wartościowy i oznacza, że dany tłumik spełnia restrykcyjne normy techniczne.

Homologacja nie jest obowiązkiem

Jedną z najważniejszych części układu jest tłumik samochodowy. Na terenie naszego kraju oraz całej Unii Europejskiej można zastosować tłumiki, które nie posiadają homologacji. Części jednak, które mają taki atest dają gwarancje, że spełniają wymagania dotyczące hałasu, a także sprawności układu wydechowego. Poza tym jeśli tłumik jest homologowany dla posiadanego pojazdu, nie powinno być żadnych większych problemów z jego funkcjonowaniem, dlatego, że konstrukcja dostosowana jest m.in. do mocy jednostki napędowej. Jeżeli tłumik zostanie źle dobrany (np. kiedy ta część została wymieniona) nie stanowi to bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa zarówno kierowcy jak i pasażerów. Może jednak wpłynąć negatywnie na osiągi jednostki napędowej oraz emisję spalin.

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij