Tapicerka samochodowa – renowacja i wymiana

Tapicerka samochodowa i karoseria – to dwa pierwsze elementy samochodu, które przyciągają wzrok. Nie stanowi tajemnicy, że im samochód bardziej leciwy, tym i jego wygląd pozostawia więcej do życzenia. Zwłaszcza stan tapicerki potrafi zniechęcić potencjalnego użytkownika do kupna lub korzystania z pojazdu. Tapicerka bowiem to taki element wnętrza samochodu, który najbardziej narażony jest na niechciane wpływy zewnętrzne, prowadzące do wytarć, plam, dziur, itp.

Renowacja tapicerki domowym sposobem czy przez tapicera?

Tapicerka samochodowaJeśli jesteśmy użytkownikami tego samego pojazdu przez kilka lat, warto rozważyć renowację lub tylko odświeżenie jego wnętrza. Tego typu usługi zlecić można w wielu specjalistycznych warsztatach, jednak musimy mieć świadomość zróżnicowania cen, jakie narzucają różne firmy za różne usługi. I tak np. wymiana poszyć foteli i kanapy, oczywiście w zależności od stopnia ich uszkodzenia oraz rodzaju użytych materiałów, może nas naprawdę sporo wynieść, bowiem ceny potrafią się wahać w granicach od 2 do 5 tys. zł. Nie mniejsze znaczenie dla wysokości ostatecznej wyceny ma czas, jaki dajemy specjaliście na całościowe wykonanie zadania. Wysokość kosztów, jakie często musimy ponieść za kilka godzin lub kilka dni pracy, potrafią nas niejednokrotnie negatywnie zaskoczyć. W większości przypadków nie zdajemy sobie jednak sprawy z ilości pracy i energii, jaką wkładają fachowcy w wykonanie zleconych im zadań. Żeby choć w małym stopniu zrozumieć skomplikowanie pracy tapicerów, zachęcam do zapoznania się z poszczególnymi etapami renowacji różnych typów obić samochodowych.

Wymiana tapicerki – etapy

Zanim tapicer przejdzie do reperacji, najpierw zapoznaje się ze stanem technicznym stelaża fotela. Często jego długotrwała i intensywna eksploatacja prowadzi do rozregulowania m.in. mechanizmów służących do podnoszenia i zmieniania poziomej pozycji fotela, zdarza się również, że wymiany wymagają pęknięte lub naciągnięte sprężyny. Kolejną czynnością jest demontaż wyeksploatowanej gąbki, z której wykonane są siedziska i oparcia oraz zastąpienie jej nową. Istotnym punktem etapu przygotowawczego jest odpowiednie przycięcie wspomnianej gąbki oraz podłożenie pod nią specjalnego typu tkaniny, aby nie dopuścić do jej kruszenia się w zetknięciu ze sprężynami. Czynnością finalizującą etap przygotowawczy  jest przyklejenie na gąbkę tzw. formatki, czyli kilku kawałków forniru tworzących arkusz, której zadaniem jest zwiększenie trwałości fotela.

Zdaniem specjalistów do najszybszych zadań należy wymiana tekstylnych obić foteli, ponieważ pochłania ona najmniej materiałów i nie jest szczególnie skomplikowana, materiał natomiast nietrudno naciągnąć i dopasować do stelażu. Dość łatwo pracuje się także z obiciami welurowymi i wykonanymi z alcantary. Ogromnej precyzji wymaga wykończeniowe obszycie materiału obiciowego, bowiem zarówno typ szwu, jak i długość ściegu muszą być identyczne z fabrycznym. Do trudniejszych tkanin należy skóra, a zwłaszcza jej kolorystyka – odcień nowego obicia nie może odbiegać od oryginalnego. Należy być wyjątkowo uważnym, aby nie dopuścić do uwidocznienia przebarwień w widocznych miejscach. W przypadku występowania na skórzanej tapicerce pleśni, należy bezwzględnie użyć preparatu antypleśniowego na całej powierzchni siedzisk – zarówno w wypełnieniu, jak i na stelażu. Zlekceważenie tej profilaktyki może w krótkim czasie zaowocować pojawieniem się nieprzyjemnego nalotu na nowym obiciu.

Renowacja tapicerki smart repair

Nie zawsze zmuszeni będziemy do wymiany całego poszycia – drobne skazy i defekty naprawić możemy miejscowo. Przetarcia, niewielkie ubytki, dziury powstałe za sprawą żaru papierosowego odnawia się za pomocą metody Smart Repair, czyli ekspresowej regeneracji. Typ materiału decyduje naturalnie o typie podjętych czynności – w tapicerkach materiałowych, welurowych i z alcantary skaza najpierw poddawana jest czyszczeniu i odtłuszczeniu, następnie wypełniana jest warstwowo specjalnym typem włókien, aby w finalnym etapie utrwalić efekt. Rzecz jasna inaczej wygląda praca z tapicerką skórzaną – wstępnie zaaplikowany zostaje elastyczny wypełniacz, tzw. płynna skóra, by w kolejnym etapie nałożyć na niego warstwę specjalnego pigmentu, którego odcień musi być identyczny z pierwotnym kolorem skóry tapicerki. Na koniec nakładana jest transparentna warstwa zabezpieczająca.

Co istotne dla użytkowników niektórych marek samochodów – nie w każdym modelu można wymienić obicia, a uciekać się trzeba będzie do wymiany całych siedzisk lub oparć foteli! Należą do nich m.in. niektóre modele samochodów włoskich i francuskich, tj. Citroen C5, Lancia Phedra, ponieważ poszycia foteli znajdujących się w ich wnętrzach wulkanizowane są wraz z pianką.

Wraz z decyzją o renowacji tapicerki, warto zdecydować się także na odrestaurowanie kierownicy włącznie z deską rozdzielczą. Kierownica najczęściej obijana jest materiałem skórzanym, następnie obszywana. Deskę rozdzielczą również można obszyć specjalnym materiałem, w tym także i skórą, choć wybór ten najczęściej zarezerwowany jest dla zamożnych klientów, najczęściej, ze względu na niższą cenę, wybierana jest metoda malowania specjalną farbą.

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij