Silniki cieplne – klasyfikacja i zastosowanie

Definicja silników cieplnych – silniki cieplne są maszynami,których celem jest zamiana dostarczanej energii cieplnej na pracę mechaniczną.

Podstawowym podziałem jest podział na dwie grupy;będą to silniki o spalaniu zewnętrznym i silniki o spalaniu wewnętrznym idąc dalej możemy wyróżnić spalanie zewnętrzne-tłokowe silniki parowe oraz drugie to turbiny parowe,jeżeli chodzi o silniki ze spalaniem wewnętrznym czyli spalinowe to są trzy rodzaje:tłokowe,turbinowe i odrzutowe.

Silniki o spalaniu zewnętrznym to tłokowe silniki parowe i turbiny parowe. W tłokowych silnikach parowych a także w turbinach parowych czynnikiem roboczym jest para wodna,którą wytwarza się kotłach parowych. Para gdy jest w odpowiednim stanie zostaje doprowadzona do silnika w postaci odpowiedniej do wykonywania pracy,w tym rodzaju silników spalanie paliwa odbywa się poza silnikiem,w palenisku kotła.

Silniki o spalaniu wewnętrznym noszą nazwę silników spalinowych. Roboczym czynnikiem są są spaliny powstające w silniku skutkiem spalania w nim paliwa. Uzyskana w ten sposób energia cieplna przetworzona zostaje następnie na energie mechaniczną.

Rodzaje i zastosowania silników spalinowych: Z podziału przytoczonego wyżej wynika, mamy trzy rodzaje silników,pierwsze to silniki spalinowe tłokowe o postępowo-zwrotnym albo też krążącym ruchu tłoka—zastosowanie tłokowych silników spalinowych to różnego rodzaju napędy pojazdów lub urządzeń stacjonarnych. Silnik tłokowy ma przynajmniej jeden tłok stanowiący ruchome ograniczenie przestrzeni zajmowanej przez czynnik roboczy co wynika z przyjętych definicji,tło wykonuje ruch postępowy ,obrotowy albo złożony jest więc elementem służącym do przenoszenia siły pochodzącej z rozprężającego się gazu. Pracę użyteczną w tego rodzaju silnikach uzyskuje się przez przesunięcie tłoka pod wpływem nacisku spalin.

jeden z silników cieplnych

Silniki turbinowe-  przede wszystkim znalazły zastosowanie w lotnictwie zwłaszcza pod koniec II-j wojny Światowej w napędach samolotów turbo-odrzutowych,gdzie wykorzystany jest dodatkowy czynnik a mianowicie gazy wylatujące z dyszy,ogólnie możemy określić silnik turbinowy jako silnik w którym mamy przynajmniej jeden wirnik poruszany strumieniem gazu powstałego w wyniku spalania paliwa ,mający dużą prędkość i odpowiednio dużą energię kinetyczną a napęd jest odbierany z wału na którym osadzony jest wirnik. Obecnie jeżeli chodzi o lotnictwo silniki turbospalinowe zostały praktycznie zastąpione przez silniki odrzutowe. Jeżeli chodzi o zastosowanie silników turbospalinowych poza lotnictwem to wykorzystuje je energetyka, są w zasadzie próby w kolejnictwie,również w nielicznych pojazdach samochodowych…

Trzeci rodzaj to silniki odrzutowe,wykorzystywana jest tu wyłącznie siła ciągu a przelatujące gazy napędzają turbiny sprężarek dla uzyskania potrzebnej ilości powietrza a ściślej mówiąc tlenu do spalania paliwa. Poza tym mamy jeszcze silniki przelotowe pobierające powietrze z otoczenia podczas gdy silnik jest w ruchu,ostatni z rodzaju silników odrzutowych w tej ogólnej klasyfikacji to silnik rakietowy mający utleniacz ze sobą a więc niezależny od środowiska w który się porusza i tu możemy także dokonać podziału na silniki napędzane paliwem ciekłym lub stałym.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tapicerka samochodowa
Tapicerka samochodowa – renowacja i wymiana

Tapicerka samochodowa i karoseria – to dwa pierwsze elementy samochodu, które przyciągają wzrok. Nie stanowi tajemnicy, że im samochód bardziej...

Zamknij