Rodzaje paliw

Niemalże każda stacja benzynowa posiada w swojej ofercie różne typy paliw. Oczywiście im większą dany typ benzyny posiada kaloryczność, tym większą kwotę za litr będzie sobie życzył za nią producent. Naturalnie każdy z tych punktów sprzedaje także i tańsze odpowiedniki, które cieszą się równie dużym zainteresowaniem.

Wszędzie otrzymać możemy podstawowe paliwa typu Pb95 i Pb98 oraz ulepszoną Pb98 (np.V-Power), którą, poza większą kalorycznością (czyli wyższą liczbą oktanów), cechują dodatki m.in. redukujące tarcie oraz czyszczące silnik. Producenci olejów napędowych typu premium reklamują swój produkt jako ten o zredukowanej ilości substancji szkodliwych i, tym samym, mający pozytywne oddziaływanie na proces spalania. Ponadto użytkowanie tego typu olejów napędowych generuje mniejszą ilość odczynników zanieczyszczających środowisko.

2009 rok przyniósł przełom w różnicowaniu składów chemicznych paliw – uszlachetniane wtedy benzyny zawierały zredukowane ilości substancji takich, jak siarka, co sprawiało, że wtryskiwacze (zwłaszcza bezpośrednie), a także katalizatory były mniej awaryjne. Najnowsze zdobycze techniki  przyniosły rozwiązania, dzięki którym zawartość siarki we wszystkich paliwach zredukowana jest do minimum.

Droższy olej napędowy to nie tylko wyższa liczba cetanowa, która intensyfikuje niepodatność paliwa na samozapłon. W ten sposób proces spalania jest też lepiej zoptymalizowany, produkowana jest mniejsza ilość sadzy, jako substancji ubocznej, a osiągi jednostki napędowej osiągają maksimum. Ponadto olej taki zawiera szereg dodatków, których zadaniem jest klarowanie silnika ze skumulowanych pyłów i osadów, zapobieganie tworzeniu się nowych oraz ochrona podzespołów układu paliwowego przed korozją. W okresie skrajnie obniżonej temperatury, część stacji paliwowych posiada w swojej ofercie oleje napędowe umożliwiające bezproblemowe działanie silnika nawet przy -32°C (bez niebezpieczeństwa wytrącenia się parafiny, jak to się zdarza w przypadku podstawowego oleju napędowego).

Producenci uszlachetnionych olejów napędowych zapewniają znaczną redukcję spalania. I rzeczywiście – oczyszczone z pyłów wtryskiwacze i komory spalania mogą pozwolić na skuteczniejsze rozpylanie paliwa oraz jego mieszanie z powietrzem. Także i hermetyczniej domknięte zawory mogłyby wzmóc efektywność procesu spalania. Zupełnej pewności, co do poprawności powyższej tezy niestety nie ma. By w jakikolwiek sposób zbadać ten stan, należałoby najpierw wyjeździć odpowiednią ilość pełnych baków konkretnego paliwa na dystansie mierzonym nawet w tysiącach kilometrów.

Im nowocześniejszy typ silnika, tym wrażliwszy jest on na jakość paliwa. Do najbardziej złożonych typów silnika należą te wysokoprężne, tzw. turbo diesle. System wtrysku paliwa bazujący na 5 do 8 wtryskach na każdy cykl pracy zdolny jest do redukcji natężenia hałasu i drgań. Tym samym cały mechanizm spalania będzie znacznie bliższy założeniom architektów silnika, im wyższej jakości paliwa będziemy używać.

Podczas użytkowania pojazdu napędzanego wyższej jakości paliwem notowany jest wzrost osiągnięć silnika do nawet kilku procent. Nie odczujemy niestety tej poprawy podczas użytkowania samochodu. Warto wiedzieć, że tankowanie wysokooktanowej, ulepszonej benzyny ma sens wyłącznie wtedy, gdy napęd naszego samochodu jest do takiej technicznie zaprojektowany, w przeciwnym razie elektronika nie zmieni kąta wyprzedzenia zapłonu, a tym samym parametry silnika nie ulegną polepszeniu. Także i benefity płynące z suplementów oczyszczających jednostkę napędową nie będą duże, jeśli uszlachetnione paliwo będziemy tankować nieregularnie. Informację  o zalecanej oraz minimalnej liczbie oktanów odszukać możemy zarówno w instrukcji obsługi, jak i na klapie maskującej wlew paliwa.

Nad różnicą poglądów przy wyborze paliw uszlachetnionych lub podstawowych właściwie nie ma sensu się rozwodzić, bowiem ile głów, tyle zdań. Część kierowców sceptycznie podchodzi do suplementów uszlachetniających i ich, jak uważają producenci, zbawiennego wpływu na kondycję silnika i komfort jazdy. Druga grupa przeciwnie – nie szczędzi zasobów własnych portfeli, jeśli chodzi o utrzymanie swojego samochodu. Sporu nie rozwiązują także informacje umieszczone na oficjalnych stronach koncernów – polecanie droższego typu paliw nie dziwi, jednak w zdumienie mogą wprawić opisy paliw półki podstawowej, bowiem te także chronią silnik przed osadzaniem się zanieczyszczeń, a co ciekawsze – redukują poziom spalania. Prawdą jest, że wszystkie typy olejów napędowych obligatoryjnie spełniać muszą normy polskie, europejskie oraz te nałożone przez Światową Kartę Paliw, a tylko paliwa uszlachetnione realizują je w 100%, co daje nam gwarancję choćby niewielkiego oddziaływania na stan silnika.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tapicerka samochodowa
Tapicerka samochodowa – renowacja i wymiana

Tapicerka samochodowa i karoseria – to dwa pierwsze elementy samochodu, które przyciągają wzrok. Nie stanowi tajemnicy, że im samochód bardziej...

Zamknij