Renowacja lakieru

Będąc właścicielem samochodu czasem przychodzi czas na naprawienie ubytków w lakierze, jeśli jest ich dość dużo dobrze oddać auto do całościowego lakierowania, jeśli jednak chcemy naprawić pojedyncze ubytki możemy to wykonać sami, poniżej powiemy Wam krok po kroku jak to zrobić. Jak zatem powinna się zacząć naprawa lakieru?

  1. Zaczynamy od dokładnego zabezpieczenia miejsca pracy (garażu, warsztatu), oraz osłaniamy folią inne elementy samochodu. Zostawiamy tylko element, który ma ubytek do naprawienia.
  2. Pamiętajmy także o zabezpieczeniu samego siebie, czyli ubranie ochronne i okulary oraz rękawice.
  3. Do dokładnego oczyszczenia elementu używamy zmywacza silikonowego, który usunie wszelkie zanieczyszczenia powstałe podczas eksploatacji samochodu.
  4. Pierwsze szlifowanie odbywa się za pomocą szlifierki z odkurzaczem, później można gąbką ścierną doczyścić miejsce ubytku tak by nie pozostały tam żadne zanieczyszczenia. Najczęstszym błędem jest użycie zbyt grubej gradacji papieru co powoduję głębokie uszkodzenia powłoki lakierniczej dając wadę lakieru zwaną „siadaniem rys”
  5. Szpachlowanie ubytku, dobrze wybrać szpachlówkę z włóknem szklanym, przy mieszaniu szpachlówki zwróćmy uwagę na temperaturę otoczenia. Od niej zależy dobór utwardzacza:

– powyżej 20 stopni – od 1% utwardzacza,

– pomiędzy 10-20 stopni – od 2% utwardzacza,

– pomiędzy 5-10 stopni – od 3% utwardzacza.

  1. Podczas szpachlowania nie można przekraczać 1,5 mm grubości ponieważ istnieje szansa, że  szpachla nie doschnie.
  2. Utwardzanie szpachlówki trwa od 15 do 30 minut, do utwardzania wykorzystujemy promiennik podczerwieni, który najlepiej utwardzi zaszpachlowany ubytek
  3. Szlifowanie i dokładne oczyszczanie naprawianego miejsca. Do tego także można użyć szlifierki z odkurzaczem, pamiętając o odpowiedniej gramaturze papieru.
  4. Na oczyszczone miejsce trzeba nałożyć kolejną warstwę szpachlówki, tym razem typu uzupełniającego. Nakładamy ją cieniutkimi warstwami, jedna warstwa nie powinna przekraczać 1 mm. Po nałożeniu ostatniej warstwy element powinien schnąć pod promiennikiem podczerwieni około 20 minut.
  5. Idealnie przygotowane miejsce pod lakierowanie nie powinno posiadać żadnych dziurek oraz pęcherzyków powietrza, jeśli takie się pojawią to w przyszłości spowoduję to wadę lakieru w postaci zapadniętych dołków.
  6. Gruntowanie, kolejnym często popełnianym błędem jest mycie szpachlowanego miejsca, tego nigdy się nie robi. Miejsce zabezpieczamy podkładem reaktywnym, który należy aktywować 15 minut przed nałożeniem. Po spryskaniu powierzchni podkładem można przystąpić do gruntowania powierzchni, po gruntowaniu suszenie promiennikiem oraz zmatowienie lakieru pod lakier docelowy. Można także użyć szlifierki aby wyczyścić idealnie miejsce do lakierowania.
  7. Nakładanie lakieru. Najbardziej popularna wersja to nałożenie pierwszej warstwy kontaktowej a drugiej wykańczającej. Rękę pistoletem pod ciśnieniem prowadzimy pewnie i śmiało by nie pozostawić żadnych smug. Odległość oraz ciśnienie warunkujemy do zaleceń producenta pistoletu do lakieru. Po zakończeniu lakierownia trzeba sprawdzić czy nie pojawiły się żadne zanieczyszczenia, 15 minut trwa odparowanie lakieru, suszenie lakieru trwa około pół godziny przy użyciu promiennika podczerwieni w temperaturze 50-60 stopni. Po zakończeniu suszenia samochód warto pozostawić około 6 godzin by lakier nabrał twardości i trwałości.

Dobrze jest użyć materiałów wysokiej jakości, by lakier ładnie się prezentował oraz by skrócić czas naprawy ubytku do kilku godzin.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tapicerka samochodowa
Tapicerka samochodowa – renowacja i wymiana

Tapicerka samochodowa i karoseria – to dwa pierwsze elementy samochodu, które przyciągają wzrok. Nie stanowi tajemnicy, że im samochód bardziej...

Zamknij