Audi 100 C4 – recenzja

Audi 100 C4 znanych pod określeniem „cygaro” jest już wiekowym autem, ale jednak jak to bywa w przypadku solidnych samochodów, wciąż widoczny jest na naszych drogach. Część z nich to zdezelowane wraki, których właściciele za doprowadzenie do takiego stanu powinni otrzymać dwadzieścia lat bez wyroku a część to pięknie utrzymane klasyki. Samochód jest ogromny. To duża limuzyna, oferująca sporo miejsca wewnątrz i posiada spory bagażnik. Było to auto zdecydowanie z najwyższej półki, we wczesnych latach dziewięćdziesiątych. Jeśli chodzi o pojemność, to każdy znajdzie coś dla siebie. Silniki zaczynają się od 1800 ccm do przeszło 2,8 L. Mimo znaczących pojemności, owe samochody nie oferują wielkich mocy.

Specyfikacja techniczna

Auta te są bardzo żywotne, mimo upływu lat, wciąż jest ich sporo na polskich drogach. Samochód jest dość prosty w budowie a każdy element jest dopracowany z niemiecką precyzją. Wskaźniki na desce rozdzielczej są bardzo czytelne, a sam kokpit przytulny. Przez swoje gabaryty, można powiedzieć o setce, że to prawdziwy krążownik a nie samochód J auto po prosty płynie po drodze i samo się prowadzi. Amortyzatory potrafią sprostać nawet kondycji polskich dróg, czego nie można powiedzieć o niektórych nowych autach obecnie dostępnych na europejskim rynku.

Można by powiedzieć, że niezdezelowana setka to dobru wybór dla ludzi ceniących sobie komfort oraz bezpieczeństwo, co gwarantuje długość maski tego samochodu i bagażnik.

NAJCZĘSTRZE PROBLEMY TECHNICZNE

Układ kierowniczy

Po latach chyba w każdym aucie pojawiają się wycieki z maglownicy (układu wspomagania), gnijącej osłony przekładni czy też głośne działania pompy. Często też trzeba pamiętać o wymianie drążków kierowniczych.

Skrzynia biegów i sprzęgło

Skrzynie są bardzo solidne (przez swoje gabaryty i mocne materiały), ale zdarza się, że powyżej 200 000 km przebiegu, zaczyna hałasować i pojawiają się wycieki oleju. Co do sprzęgła to nie można powiedzieć nic szczególnego, poza tym zużywa się jak typowa część eksploatacyjna. Czasami zaczyna głośniej pracować i sporadycznie pojawia się problem z opornym działaniem pedału sprzęgła.

Jednostka napędowa

Silniki są trwałe, o ile się oczywiście o nie dba. Żadne podzespołu nie budzą zastrzeżeń. Przy sporym przebiegu może pojawić się jakiś wyciek z elementów osprzętu. Często do wymiany jest wąż odpowiedzialny za odpowietrzanie komory silnika, który powoduje rozszczelnienie uszczelniaczy.

Układ hamulcowy

Układ hamulcowy jest dość trwały, chociaż po latach gumowe przewody gniją i po prostu pękają. Zdarza się, że zaciski potrafią się zapiec, dlatego warto je od czasu do czasu nasmarować. W przypadku przednich zacisków, często trzeba dbać o wymiany gumowych osłon, gdyż tego rodzaju zaniedbanie możne doprowadzić do skorodowania się tłoczka a następstwem tego jest rozszczelnienie cylinderka.

Buda (karoseria).

Nadwozie jest mistrzowskie pod względem, jakości wykonania (blacha i lakier). Bezwypadkowe egzemplarze, często wyglądają tak jakby zjechały przed chwilą z taśmy. (To też było powodem, czemu Audi w tamtych czasach dawało 10 letnią gwarancje na blachę. Całość budy wliczając w to całe podwozie jest najczęściej w dobrej kondycji. Fabryczna konserwacja doskonale zabezpieczyła auto na długie lata, dlatego tak rzadko widać skorodowane „cygara”

Elektryka

Przy dużych przebiegach zużywają się elementy mechaniczne takie jak stacyjka i można czasem nie odpalić auta J Kolejnym powodem, dla którego możemy nie odpalić wozu, jest rozrusznik, który po latach po prostu się sypie. Najczęściej wysiada elektromagnes, tuleje wirnika i szczotki, cała reszta, (której tak naprawdę nie ma wiele) nie sprawia większych kłopotów.

Zawieszenie

Mega trwałe i raczej niewymagające, dość proste w budowie, zdolne przetrwać nawet długie lata na polskich drogach. Ale jak to bywa, wszystko ulega zużyciu a najczęściej trzeba wymienić drążek stabilizatora. Sporadycznie wywala się sworzeń i wtedy musimy wymienić cały wahacz.

Kokpit

Wnętrze auta jest bardzo stylowe, funkcjonalne i solidne, wszystkie drzwi mają wydzielone sterowanie światłem. Deska, jak już wspomniałem na wstępie, jest bardzo czytelna i miła dla oka. Kierownica również daje rade, solidne kółko. Coś, co się często sypie to tapicerka na drzwiach.

Ocena końcowa

Co tu dużo mówić, auto bardzo solidne, bezpieczne i komfortowe. Gabaryty pozwalają na nazwanie tego auta, krążownikiem, co ma swoje wady w mieście (problemy z miejscem do parkowania). Nie mniej jednak, auto jest po prostu świetne i myślę, że ucieszy każdego, kto ceni sobie wygodę i komfort w czasie jazdy.

PLUSY

– Fajny wygląd i perfekcyjnie wykonane wnętrze.
–  Niezłe osiągi.
– Bardzo żywotne silniki i elementy osprzętu.
– Niska awaryjność.
– Trwałe i niepodatne na zużycie zawieszenie.

MINUSY

– Spalanie jak smok!
– Wycieki z maglownicy.
– Wycieki z silnika i osprzętu oraz skrzyni biegów.

Zdjęcie pochodzi z serwisu Wikipedia.org (http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Audi_100_C4_front_20071007.jpg)

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij