Przyciemnianie szyb samochodowych

Samochód z przyciemnianymi szybami jeszcze kilkanaście lat temu nie kojarzył się zbyt dobrze… Obiegowa opinia była taka, że zapewne jego właściciel ma coś do ukrycia, jeżeli chowa wnętrze pojazdu przed wzrokiem innych zmotoryzowanych. Na pewno ten stereotyp utwierdzały także same pojazdy, gdyż ciemne szyby w tamtym okresie były domeną niemal wyłącznie modeli luksusowych, drogich marek.

Obecnie sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdyż właściwie każdy może sobie pozwolić na ten luksus. Zresztą od roku 2009 niemal wszystkie nowe samochody mają już fabrycznie szyby przyciemnione.

Jaka opcję wybrać – nakleić czy może wygrzać?

Samochodowe szyby możemy przyciemnić dwoma metodami: pierwsza to oklejenie ich specjalna folią samoprzylepna, a druga – umieszczenie ich w specjalnym piecu. Jeżeli zdecydujemy się na pierwsza opcję to mamy możliwość wybierać wśród rozmaitych kolorów folii, a także decydować o tym, jak długo chcemy żeby określona okleina była na szybie i jeżeli owo „zaćmienie” nam się znudzi, możemy ją po prostu zerwać.

W przypadku drugiej metody, sytuacja wygląda nieco inaczej – szyba zostaje w sposób dużo bardziej trwały przyciemniona tlenkami tytanu (ten proces można co prawda odwrócić jednak jest to już dużo bardziej skomplikowane).

Fachowcy twierdzą, że przyciemnienie szyb ma korzystniejszy wpływ na komfort jazdy, bowiem redukuje działanie promieni słonecznych. Można to odczuć zwłaszcza w gorące dni, ponieważ ciemne szyby mogą zatrzymać aż do siedemdziesięciu pięciu procent ciepła, co sprawia, że w aucie dłużej utrzymuje się niższa temperatura. Dodatkowo, szyba, która jest oklejona folią, staje się bardziej odporna na stłuczenia od szyby tradycyjnej, i tym samym utrudnia dostanie się do wnętrza pojazdu amatorowi cudzej własności.

Przepisy ruchu drogowego jasno mówią o tym, że zabronione jest przyciemnianie szyby czołowej ani w drzwiach przednich. Wiąże się to z koniecznością zapewnienia prowadzącemu pojazd odpowiedniego pola widzenia w zakresie do 180 stopni. Przepisy zezwalają na przyciemnianie (a także oklejanie na przykład reklamami) zarówno szyb bocznych drugiego rzędu siedzeń, a także szyby tylnej. Jednak do ich oklejania można stosować jedynie folię o przepuszczalności światła mniejszej niż siedemdziesiąt procent.

Okazuje się, że mimo restrykcyjnych przepisów, szyby przednie mogą być również oklejone. Jak to jest możliwe? Ze względów bezpieczeństwa, prawo zezwala na umieszczanie na nich folii, która jest przezroczysta i musi posiadać atest ISiC, a więc Instytutu Szkła i Ceramiki). Podczas wypadku, w ten sposób oklejone szyby lepiej chronią nie tylko kierowcę ale także pasażera przed niebezpiecznymi odpryskami szkła.

Jaki jest koszt przyciemnienia szyb?

Zależy on głównie od rodzaju pojazdu. W przypadku małych samochodów – trzydrzwiowych, koszt przyciemnienia tylnej szyby i bocznych zaczyna się już od dwustu złotych. Zdecydowanie więcej zapłacimy za przyklejenie folii w małym aucie pięciodrzwiowym: sedan od 350 zł komplet, hatchback od 280 zł. W przypadku samochodów klasy średniej wyższej, należy liczyć się z wydatkiem około 500 zł. Najdroższe jest jednak pokrycie szyb tlenkami tytanu, bowiem ceny zaczynają się od 1250 zł i sięgać mogą nawet 3 000 zł. w zależności od modelu pojazdu.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tapicerka samochodowa
Tapicerka samochodowa – renowacja i wymiana

Tapicerka samochodowa i karoseria – to dwa pierwsze elementy samochodu, które przyciągają wzrok. Nie stanowi tajemnicy, że im samochód bardziej...

Zamknij