Peugeot 404

Kiedy w roku 1952 z fabryki Peugeota wyjechał milionowy egzemplarz, nie przypuszczano, że na pomnożenie tej liczby będą musieli Francuzi czekać tak krótko. Ponieważ osiem lat później na rynku zadebiutował model 404 – samochód, który odmienił nie tylko paryską markę, ale także całą europejską motoryzację.

Peugeot 404Zanim Pininfarina usiadł do deski kreślarskiej, dostał kilka wytycznych od szefów Peugeota. Przede wszystkim, zaprojektowany przez Włocha model miał być elegancki i nowoczesny zarazem, doprawiony szczyptą charakteru sportowego. Signore Sergio, który w swojej karierze stworzył tak kultowe samochody, jak choćby: Ferrari F50, Ferrari Dino Lancia Beta Monte Carlo, Fiat 124 Spider albo Alfa Romeo 164, po latach mówił, że zaprojektowanie Peugeota 404 było dla niego wyzwaniem większym, niż inne zadania.

Projekt Pininfarinego okrzyknięty został z czasem kwintesencją stylu lat sześćdziesiątych. Włoch dobrze połączył nowatorsko elementy, takie jak choćby tył charakterystyczny dla amerykańskich krążowników szos (w przeciwieństwie do Thunderbirdów, Eldorado, czy De Ville’ów, w Peugeocie wyeksponowane zostały raczej delikatnie) z klasyczną, harmonijną linią karoserii przyprawioną odrobiną włoskiego, śródziemnomorskiego stylu. Nadwozie modelu 404 zostało ozdobione sporą ilością chromu, a to właśnie domena aut amerykańskich.

Pod koniec lat pięćdziesiątych Francuzi mieli już gotowy plan budowy prototypu 404 – ki. Pojazd miał zastąpić na rynku wysłużony już model 403, rozsławił go później słynny porucznik Colombo. W serialu narzucający się detektyw miał trzy niezawodne atrybuty czyli: notes, prochowiec oraz właśnie Peugeota 403. Ciekawe jest, to właśnie to auto było pierwszym, do projektowania którego francuska marka zatrudniła stylistów Pininfariny.

Model 1965 roku

Zanim jeszcze 404 trafił do seryjnej produkcji czekała go oczywiście cała seria testów na torze, który niedługo wcześniej powstał w Belchamp, blisko wytwórni w Sochaux. Na dużej powierzchni, aż 400 hektarach, głównie zalesionych, auto zostało dokładnie sprawdzone w najróżniejszych warunkach. Peugeot był dumny z faktu, że jego model bardzo dobrze prezentował się we wszystkich testach zderzeniowych. 404 miała być nie tylko ładnym i eleganckim, ale także bezpiecznym pojazdem. Po przeprowadzeniu ostatnich poprawek, pojazd był gotowy do rynkowego debiutu już na początku roku 1960. Ostatecznie jego przedstawienie premierowe odbyło się w maju, oczywiście w Paryżu.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tapicerka samochodowa
Tapicerka samochodowa – renowacja i wymiana

Tapicerka samochodowa i karoseria – to dwa pierwsze elementy samochodu, które przyciągają wzrok. Nie stanowi tajemnicy, że im samochód bardziej...

Zamknij