Pasy bezpieczeństwa w samochodzie.

Czy zdajecie sobie sprawę z tego, że pasażer w samochodzie bez zapiętych pasów bezpieczeństwa stanowi śmiertelne zagrożenie dla kierowcy?
Takie są fakty. Niestety, jednak mimo tego, że pasy bezpieczeństwa to najbardziej efektywne urządzenie, które chroni pasażera w czasie wypadku, nadal nie zapina ich aż sześćdziesiąt procent osób, które siadają na tylnej kanapie..Właściwie dlaczego? Czy z tyłu trudniej jest je zapiąć, niż siedząc na przednim fotelu? Pasażerowie chyba nie zdają sobie sprawy z tego, że nie tylko narażają swoje życie, to jeszcze są śmiertelnym niebezpieczeństwem właśnie dla kierowcy. Miejmy świadomość tego, że kiedy dojdzie do wypadku ciało uderzy w fotel z siłą, która jest w stanie zmiażdżyć kierującego samochodem…
Analizy National Highway Traffic Safety Administration wskazują na to, że w Stanach Zjednoczonych liczba osób, które zapinają pasy w czasie jazdy wzrasta z każdym rokiem. Dla przykładu – w roku 1998 pasy zapinało 69 procent osób, natomiast w roku 2009 było ich już 88 procent, a więc o niemal jedną piąta więcej. W naszym kraju wartości te są nieco niższe, według policyjnych źródeł średnio 71 procent osób, które siedzą z przodu zapina pasy.
Co nam dają zapięte pasy bezpieczeństwa? Czy tylko chodzi o strach przed policją? Pamiętajmy o rzeczy najważniejszej, zapięte pasy bezpieczeństwa to co najmniej dwukrotnie większa szansa na to, że przeżyjemy wypadek. Poza tym kiedy mamy zapięte pasy, poza oczywistym zwiększeniem swoich szans na przeżycie, samochód prowadzi się precyzyjniej. Nasze ciało jest spojone przez pasy z samochodem, a to sprawia, że jego ruchy czujemy zdecydowanie wyraźniej, a więc mamy możliwość dokładniej i szybciej zareagować. Podczas pokonywania zakrętów ma to duże znaczenie, ponieważ to dzięki pasom stabilniej siedzimy i nie ma potrzeby trzymania się kierownicy.
Pamiętajmy też o tym, że zapinanie pasów to obowiązek wszystkich pasażerów, także tych siedzących z tyłu, głównie z powodu tego, iż stanowią oni śmiertelne niebezpieczeństwo dla siebie oczywiście, ale i osób, które siedzą przed nimi. W czasie zderzenia czołowego, przy prędkości 64 km/h, mężczyzna ważący 84 kilogramy oddziaływać będzie na przedni fotel lub innych pasażerów, w taki sposób jakby jego masa wynosiła 2,5 tony. A więc, taki pasażer, który nie posiada zapiętych pasów uderzy z wielką siłą, która spowoduje przełamanie oparcia siedzenia kierowcy i … zmiażdżenia go.. Przy prędkości 100 km/h skutki zderzenia ze stałą przeszkodą równają się upadkowi z wysokości aż czterdziestu metrów.
Kiedy pas działa najskuteczniej? Im dokładniej i ściślej przylega do ciała. Dolny pas powinien znajdować się najniżej jak to jest możliwe na biodrach, i opinać je, natomiast pas poprzeczny musi być umieszczony dość blisko szyi. Poza tym, aby pas spełniał rolę do której został stworzony, konieczna jest odpowiednia pozycja, a więc pozycja siedząca, z tego powodu w czasie podróży nie należy odsuwać oparcia fotela zbyt mocno.

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij