Najlepsze letnie ogumienie w roku 2014 – Testy ADAC

Ogumienie w rozmiarze 195/65 R15 V zwykle można spotkać w pojazdach klasy średniej, chociaż nie jest to regułą gdyż coraz częściej pojawiają się w kompaktowych samochodach.

Jak wiadomo właściwy wybór ogumienia do konkretnego typu auta ma istotny wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Jeden model ogumienia letniego sprawdzi się lepiej w małym miejskim samochodzie, zaś inny dużo lepsze osiągi zapewni w aucie o charakterze sportowym. Jakie modele ogumienia w rozmiarze 195/65 R15 V sprawdza się najlepiej w autach, do których jest przeznaczone? Najnwosze wyniki testów ADAC. Zacznijmy jednak najpierw od porad dotyczących doboru letnich opon…

Jak należy czytać oznaczenia na oponach?

Kiedy decydujemy się na zakup opon, należy zwrócić szczególną uwagę na oznaczenia jakie znajdują się na ich bocznych ściankach. Z nich dowiemy się jaki jest ich rozmiar, jaki mają indeks prędkości (czyli maksymalna prędkość), czy są one atestowane i posiadają homologację oraz rok ich wyprodukowania.

Oznaczenie Rodzaj informacji
# Homologacja dla opon do aut marki Fiat
* Homologacja dla opon do aut marki BMW
a Homologacja dla opon do aut marki Audi/VW
A Wersja USA Scorpiona STR
AM8 Homologacja dla opon do aut marki Aston Martin
AM9 j.w
AMS j.w
B Homologacja dla opon do aut marki Audi
BasePen Opona posiada elektrostatyczne uziemienie
BLT Wypukłe czarne litery (Raised Black Lettering / Letters)
BSW Czarne litery (Black sidewall)
C1 Homologacja dla opon do aut marki Chrysler
COLD Mierzyć ciśnienie tylko na zimnych oponach
cord Ochrona felgi na ściance bocznej opony
DOT Oznacza, iż opona jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje się kod identyfikacyjny opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków. (Department of Transportation)
DSST Opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Dunlop Self Supporting Technology = RunOnFlat)
ECE, e, E Skrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską
EMT Opona umożliwiająca jazdę po przebiciu z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Extended Mobility Tyre – RunOnFlat)
EXT Opona z systemem „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza
FP Ochraniacz felgi, znany też jako (RFP, Rim Fringe Protector) lub MFS; oznaczenie stosowane przez Dunlopa (Fringe Protector)
FR Rant ochronny na felgę
FUL Maksymalne obciążenie (Full Load)
G General Motors
G1 Opony do samochodów posiadających czujnik ciśnienia
HP (High Performance)
HSF Najwyższa prędkość użytkowania przy maksymalnym obciążeniu (High speed use ot fuli load)
HSN Najwyższa prędkość użytkowania przy normalnym obciążeniu (High speed use ot normal load)
INSIDE Strona opony, powinna być zamontowana wewnątrz, w stronę auta
J Homologacja dla opon do aut marki Jaguar
JLB (Jointless Nylon Bandage) bezkońcowe opasanie nylonowe, stosowane w oponach Dunlop
K1 Homologacja dla opon do samochodów marki Ferrari
K2 Homologacja dla opon do samochodów marki Peugeot 1007
LEFT Opona do montażu po lewej stronie samochodu
LI (Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony
LR Niskie opory toczenia (Low Rolling Resistance)
LT Znak postawiony przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA) (LightTruck)
M+S Błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych (Mud + Snow)
M0/M01 Homologacja dla opon do samochodów marki Mercedes
MAX Maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie
MFS Ochraniacz felgi, oznaczenie stosowane w Dunlopie
ML Dodatkowe zabezpieczenie na ścianie bocznej opony przed otarciem
N0/N1/N2/N3/N4 Homologocja dla opon do samochodów marki Porsche w zależności od modelu
nolbl Brak kolorowego napisu na boku opony
NRM Normalne obciążenie (Normal lood)
OE Opony na pierwszym wyposażeniu samochodu
OUTSIDE Oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz
OWL Białe litery (Outlined White Lettering / Letters)
P Znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA) (Possenger)
PAX Zpona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz
PSP-Beta Opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu
R Opona radialna (Radial)
R01 Homologacja dla opon do aut marki Audi Quatro
RB Czarne litery na ściance opon terenowych
RBL Czarne wklęsłe litery (Recessed Black Lettering / Letters)
REAR Opona przeznaczona na tylną oś pojazdu
RETREAD Opona bieżnikowana
RF (Reinforced = XL) opona o podwyższonej ładowności, nazywana oponą wzmacnianą
RF ROF Opona wzmocniona (Reinforced – XL) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie RunOnFlat)
RFP (Rim Fringe Protector) Ochraniacz felgi
RFT R/F Opona z systemem „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza
RIGHT Opona do montażu po prawej stronie samochodu
RIM PROTECTOR Opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami
ROTATION Kierunek toczenia opony
RSC Run Flat System Component, opona typu Run Flat Bridgestone
RW Białe litery na ściance opon terenowych
RWL Wypukłe białe litery (Roised White Lettering / Letters)
SEAL Opona z systemem samouszczelniającym
S1 Zmniejszony opory toczenia, stosowane w oponach grupy Michelin
SI (Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania
SSR Opona z systemem „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza
SST (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona pozwalająca na kontynuowanie jazdy nawet po jej przebiciu gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe
ST (Standard)
TL Opona bezdętkowo (Tubeless Tyre)
TT Opona dętkowa (Tubed Type Tyre)
U Wskaźnik maksymalnej nośności (Load lndex)
UHP (Ultra High Performance)
ULW Opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów
VSB (Vertical Serrated Band) Pionowo kreskowany pas
WSW (White Sidewall) Biała ściana boczna
XL Opona wzmocniona (Extra Load = RF)
ZP Zero Pressure opona typu „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza

Indeks nośności – ile dana opona „wytrzyma”?

Indeks nośności określa dopuszczalne obciążenie wagowe przypadające na każde koło w pojeździe.

Indeks nośności Nośność w kilogramach na oponę
60 250 kg / na oponę
61 257 kg / na oponę
62 265 kg / na oponę
63 272 kg / na oponę
64 280 kg / na oponę
65 290 kg / na oponę
66 300 kg / na oponę
67 307 kg / na oponę
68 315 kg / na oponę
69 325 kg / na oponę
70 335 kg / na oponę
71 345 kg / na oponę
72 355 kg / na oponę
73 365 kg / na oponę
74 375 kg / na oponę
75 385 kg / na oponę
76 400 kg / na oponę
77 412 kg / na oponę
78 425 kg / na oponę
79 437 kg / na oponę
80 450 kg / na oponę
81 462 kg / na oponę
82 475 kg / na oponę
83 487 kg / na oponę
84 500 kg / na oponę
85 515 kg / na oponę
86 530 kg / na oponę
87 545 kg / na oponę
88 560 kg / na oponę
89 580 kg / na oponę
90 600 kg / na oponę
91 615 kg / na oponę
92 630 kg / na oponę
93 650 kg / na oponę
94 670 kg / na oponę
95 690 kg / na oponę
96 710 kg / na oponę
97 730 kg / na oponę
98 750 kg / na oponę
99 775 kg / na oponę
100 800 kg / na oponę
101 825 kg / na oponę
102 850 kg / na oponę
103 875 kg / na oponę
104 900 kg / na oponę
105 925 kg / na oponę
106 950 kg / na oponę
107 975 kg / na oponę
108 1000 kg / na oponę
109 1030 kg / na oponę
110 1060 kg / na oponę
111 1090 kg / na oponę
112 1120 kg / na oponę
113 1150 kg / na oponę
114 1180 kg / na oponę
115 1215 kg / na oponę
116 1250 kg / na oponę
117 1285 kg / na oponę
118 1320 kg / na oponę
119 1360 kg / na oponę
120 1400 kg / na oponę
121 1450 kg / na oponę
122 1500 kg / na oponę
123 1550 kg / na oponę
124 1600 kg / na oponę
125 1650 kg / na oponę
126 1700 kg / na oponę
127 1750 kg / na oponę
128 1800 kg / na oponę
129 1850 kg / na oponę
130 1900 kg / na oponę
131 1950 kg / na oponę
132 2000 kg / na oponę
133 2060 kg / na oponę
134 2120 kg / na oponę
135 2180 kg / na oponę
136 2240 kg / na oponę
137 2300 kg / na oponę
138 2360 kg / na oponę
139 2430 kg / na oponę
140 2500 kg / na oponę
141 2575 kg / na oponę
142 2650 kg / na oponę
143 2725 kg / na oponę
144 2800 kg / na oponę
145 2900 kg / na oponę
146 3000 kg / na oponę
147 3075 kg / na oponę
148 3875 kg / na oponę
149 3250 kg / na oponę
150 3350 kg / na oponę
151 3450 kg / na oponę
152 3550 kg / na oponę
153 3650 kg / na oponę
154 3750 kg / na oponę
155 3875 kg / na oponę
156 4000 kg / na oponę
157 4125 kg / na oponę
158 4250 kg / na oponę
159 4375 kg / na oponę
160 4500 kg / na oponę
161 4625 kg / na oponę
162 4750 kg / na oponę
163 4875 kg / na oponę
164 5000 kg / na oponę
165 5150 kg / na oponę
166 5300 kg / na oponę
167 5450 kg / na oponę
168 5600 kg / na oponę
169 5800 kg / na oponę
170 6000 kg / na oponę


Indeks prędkości

Określa maksymalną (dopuszczalną) prędkość dla danej opony.

KOD OPONY Prędkość km/h
A1 5
A8 40
B 50
C 60
D 65
E 70
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
VR powyżej 210
ZR powyżej 240

Czy wymienić należy wszystkie opony?

Oczywiście najlepsze właściwości jezdne i tym samym najwyższy poziom bezpieczeństwa zapewnić mogą cztery jednakowe opony. A dwie pary różnego ogumienia to zupełnie inna droga hamowania, dwie różniące się przyczepności oraz niejednorodna odporność na aquaplaning. Wszystkie manewry, które wykonywane będą przy większych prędkościach nie są tak pewne, jak w sytuacji kiedy auto porusza się na czterech takich samych kołach. Poszczególne marki aut różnią się mocą, natomiast ich kierowcy stylem jazdy (jak wiadomo można jeździć umiarkowanie, spokojnie albo dynamicznie). Przekłada się to bezpośrednio na klasy ogumienia, które polecane jest dla poszczególnych kierowców i ich samochodów. Ogumienie klasy wyższej (premium) jest najlepsze. Tego rodzaju produkty są przeznaczone dla osób, które jeżdżą dynamicznie, a także do mocnych samochodów. Ogumienie średniej kasy jest rozwiązaniem kompromisowym między klasa wyższą a ekonomiczną. Te ostatnie zalecane jest dla mniejszych samochodów, oraz osób, które jeżdżą spokojnie i raczej po mieście.

Pośród ogumienia na sezon letni popularne są opony zarówno kierunkowe (zimą przeważają właśnie kierunkowe) jak i asymetryczne.. Bieżnik w ogumieniu kierunkowym kształtem przypomina literę V, poza tym często określa się go mianem – jodełki. Najmocniejsza strona tego rodzaju ogumienia to – dobra reakcja na przyspieszenie, dobre odprowadzanie wody oraz krótka droga hamowania.

W oponach asymetrycznych bieżniki podzielone są na część zewnętrzną i wewnętrzną. Część zewnętrzna daje możliwość bezpiecznego i stabilnego prowadzenia samochodu na prostych oraz zakrętach przy suchej jezdni. Część wewnętrzna ma za zadanie szybko odprowadzać wodę w czasie jazdy po nawierzchni, która jest mokra. Ogumienie, które posiada bieżnik asymetryczny jest komfortowe i oszczędne.

Ten typ opon uznawany jest za jeden z najczęściej stosowanych, nie ma możliwości wyszczególnienia wszystkich modeli samochodów, które wykorzystują ogumienie w tym rozmiarze, jednak uchodzą za najbardziej popularne: Skoda Octavia, Ford Focus, Volkswagen Golf, Opel Meriva, Seat Leon, Mercedes klasa C, Saab 9-5, Volkswagen Bora, Seat Toleda, Kia Cee’d, Rover 75. Oczywiście pamiętajmy, że opony w rozmiarze 195/65 R15 V to tylko jedna z opcji… Użycie konkretnego rozmiaru uzależnione jest od generacji pojazdu, pojemności i mocy jednostki napędowej, a także wariantu wyposażenia…

Wymienione wyżej modele samochodów występują przeważnie w klasie kompaktowej – autosegment C oraz średniej- autosegment D. Autosegment C – jest najliczniejszy i zdecydowanie najbardziej konkurencyjny na rynku aut osobowych. Zalicza się do tej klasy pojazdy, które charakteryzują się budowa kompaktową. Wygodnie może takim pojazdem jechać czterech pasażerów, którzy posiadają średniej wielkości bagaż. Ten rodzaj aut sprawdza się nie tylko w mieście, ale także na dłuższych trasach. To pośrednia klasa między małymi a dużymi autami. W segmencie samochodów kompaktowych znajdują się sprawnie poruszające się po mieście hatchbacki, oraz większe sedany/kombi, które mogą być wykorzystane w charakterze niskobudżetowych limuzyn. Poza tym, opierając się na autach z segmentu C produkowane są także małe crossovery oraz minivany.

Autosegment D – do niego należą większe, a co za tym idzie -wygodne samochody rodzinne. Samochody z tego segmentu są większe od pojazdów kompaktowych. Wygodnie, na dłuższych trasach może nimi podróżować pięć osób. Pojazdy tego typu mają dość duże kufry, z drugiej jednak strony są gorzej wyposażone niż pojazdy z segmentu E.

Auta należące do segmentów C i D mają szerokie zastosowanie, z tego powodu konieczne jest dopasowanie do nich ogumienia o zrównoważonych osiągach. Powinno sprawdzić się ono w czasie dłuższych tras jak i w mieście, przy zróżnicowanej pogodzie, poza tym powinny zapewnić komfort jazdy. Zdecydowanie w wyborze takiego ogumienia pomóc może stanowić – test ADAC z bieżącego roku.

ADAC ocenę wylicza opierając się na ocenach z poszczególnych kategorii. Dla ADAC największe znaczenie ma przyczepność na mokrej jezdni. Jako następna brana jest pod uwagę przyczepność na nawierzchni suchej oraz zużycie bieżnika. Ważne są poza tym: zużycie paliwa oraz hałaśliwość.

Ocenę dobrą otrzymały modele – Vredestein Sportrac 5, Goodyear EfficientGrip Performance, Fulda EcoControl HP, Hankook Kinergy Eco K425, Pirelli Cinturato P1 Verde, Dunlop Sport BluResponse, Nokian Line. Na końcu tego zestawienia miejsce znalazły Apollo Alnac 4G „wystarczający” oraz Federal Formoza FD2 „wadliwy”. Należy pamiętać, iż wszystkie testowane opony można zakupić w Oponeo.pl

Niemieckojęzyczny test ADAC  – 2014 (opony letnie)

Zobacz również : Wyniki testu ADAC dotyczącego opon zimowych

 

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tapicerka samochodowa
Tapicerka samochodowa – renowacja i wymiana

Tapicerka samochodowa i karoseria – to dwa pierwsze elementy samochodu, które przyciągają wzrok. Nie stanowi tajemnicy, że im samochód bardziej...

Zamknij