Ksenony. Wady i zalety żarówek typu xenon

Jeżeli mamy pragnienie popisania się barwą świateł reflektorów naszego auta w nocy, wystarczy, że zlecimy wymianę żarówek tradycyjnych halogenowych na ksenony.

Zanim jednak podejmiemy taką decyzję powinniśmy się zastanowić nad kosztami eksploatacji jakie się z tym wiążą, poza tym musimy zadbać o to, by otrzymać zaświadczenie, które potwierdzi odpowiedniość wykonanych przeróbek z przepisami o ruchu drogowym jakie obowiązują.

Czym właściwie są ksenony?

Różnica pomiędzy nimi, a żarówkami halogenowymi polega przede wszystkim na źródle światła. W ksenonach jest nim soczewkowy palnik wyładowczy, którego środek jest zaopatrzony w dwie elektrody, a także gaz szlachetny, którym jest ksenon. Kiedy zostaje podłączone napięcie w wysokości 20 tysięcy V, między elektrodami tworzy się łuk elektryczny, natomiast szlachetny gaz zaczyna wydzielać światło w barwach – białej albo niebieskawej.

Fachowcy podkreślają fakt, że ksenony mogą świecić aż o dziesięć razy dłużej niż żarówki halogenowe tradycyjne. Poza tym są one dwa razy oszczędniejsze i dysponują mocą jedynie 35 W. Poza tym, co jest dość istotne, barwa światła jaka wytwarzają reflektory ksenonowe zbliżona jest do dziennego, a to z kolei powoduje, że wzrok kierowcy nie męczy się tak szybko jak w czasie jazdy z halogenami.

Oczywiście ksenony nie oznaczają samych zalet. Ponieważ, mogą wydzielać nawet dwa razy więcej światła niż halogeny, jeżeli zostaną źle ustawione będą zdecydowanie bardziej oślepiały zmotoryzowanych, którzy poruszają się w przeciwnym kierunku. Pamiętajmy także o kosztach eksploatacji, bo te nie są małe. Wymiana palników wyładowczych, a także naprawy współpracującego z nimi osprzętu.

Czy zatem ksenony są dla każdego?

Właściwie w każdym aucie możliwa jest przeróbka źródła światła reflektorów. W firmie, która się w tym specjalizuje przeróbka będzie trwała około dwie godziny i polega na podłączeniu przetwornic napięcia (dwóch) do instalacji elektrycznej samochodu, i zastąpieniu halogenowych żarówek ksenonami. Używanie przetwornic jest zupełnie bezpieczne dla instalacji elektrycznej, gdyż posiadają one niezależne od niej bezpieczniki.

Jaka jest cena ksenonów?

Koszt zamontowania całego zestawu ksenonowego, czyli przetwornic, palników wyładowczych, osprzętu) w zasadzie nie jest wysoki. W samochodach nowszego typu z reflektorami , które wyposażone są w żarówki typu H7, koszt przeróbki rozpoczyna się od około 400 zł. O około sto złoty jest droższy montaż ksenonów w starszych samochodach z żarówkami typu H4 albo H1. Pamiętajmy o tym, że zestawy, które oferują specjalistyczne firmy, nie posiadają spryskiwaczy oraz systemu samopoziomowania lamp.

Czy wystarczy zamontować ksenony, by ruszyć w drogę? Na pewno nie.

Zanim wyruszymy w jakąkolwiek trasę powinniśmy wybrać się do stacji diagnostycznej, po to by sprawdzić ustawienie reflektorów i otrzymać zaświadczenie o tym, że zamontowane lampy ksenonowe są zgodne z przepisami ruchu drogowego jakie aktualnie obowiązują.

Brak takiego zaświadczenia może w praktyce skutkować mandatem w wysokości nawet 500 złotych, poza tym policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu, do czasu kiedy przedstawimy wspomniane wyżej zaświadczenie.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tapicerka samochodowa
Tapicerka samochodowa – renowacja i wymiana

Tapicerka samochodowa i karoseria – to dwa pierwsze elementy samochodu, które przyciągają wzrok. Nie stanowi tajemnicy, że im samochód bardziej...

Zamknij