Klimatyzacja jakiej nie znacie

Wszechobecna opinia o tym, że klimatyzacji należy używać tylko w lecie, to często ślepo powtarzane zdanie wśród zmotoryzowanych członków społeczeństwa. W upalny letni dzień podróżowanie samochodem wyposażonym w klimatyzację stanowi dla nas nieoceniony komfort i jest nieodzownym udogodnieniem, natomiast już jesienią i zimą używanie klimatyzacji wydaje nam się zbędne. Czy na pewno taki przestój w używaniu tego urządzenia jest bezpieczny i ekonomiczny dla naszego auta?

Okazuje się, że jest wręcz przeciwnie i to z kilku konkretnych przyczyn. Zimą system klimatyzacji jest równie drogocenny. Błędne przekonanie o tym, że zmniejszenie spalania wynikające z nieużywania klimatyzacji w chłodnym okresie, wpływa na podniesienie ekonomiczności naszej jazdy, może skończyć się kosztowną nauczką.

Jednym z elementów narażonych na uszkodzenia wynikające z “uśpienia” klimatyzacji jest sprężarka, która nieużywana ulega korozji. Następuje też niebezpieczne rozwarstwienie oleju, który jest tu nośnikiem czynnika chłodzącego całego układu klimatyzacji. Uwaga, to niepozorne urządzenie, jest tak naprawdę bardzo skomplikowane i kiedy zajdzie konieczność wymiany sprężarki należy liczyć się z wydatkiem rzędu nawet kilku tysięcy złotych.

Jesień i zima są okresami niezbyt sprzyjającymi komfortowej jeździe, między innymi przez wilgotne powietrze, które sprzyja parowaniu szyb. Zwykły układ wentylacji może i poradzi sobie z tym problemem, lecz trwa to długo, a rezultat jest mniej niż zadowalający. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest włączenie klimatyzacji i ustawienie jej na odpowiadającą nam temperature. Powietrze dostarczane przez taki układ do wnętrza pojazdu, w pierwszej kolejności przepływa przez zimny parownik, który pozwala na “pozbycie” się większości wilgoci w procesie skraplania, następnie zostaje odpowiednio podgrzane.

Nie można zapomnieć o odpowiedniej konserwacji i okresowym sprawdzaniu stanu klimatyzacji. Należy sprawdzać szczelność instalacji gdyż nawet najmniejszy “przeciek” powoduje nieprawidłowe działanie całego układu. Nie dopuszczajmy też do ubytku oleju smarującego sprężarkę – nie można ignorować żadnych plam pozostających pod pojazdem, nawet gdy przypominają zwykłą wodę ponieważ używany w tym przypadku olej ze względu na swoje dośc mocne rozcieńczenie może sprawiać takie wrażenie.

klimatyzacja

Kolejna ważna sprawa to uzupełnianie czynnika chłodzącego. W ciągu roku w naturalny sposób ubywa go z układu nawet około 10 – 15 %. W trosce o nasze zdrowie należy dbać o odpowiednią dezynfekcję, aby powietrze którym oddychamy w naszym aucie nie było zanieczyszczone żadnymi wywołującymi choroby drobnoustrojami, które lubują się w ciepłym i wilgotnym środowisku, które zapewnia im system naszej klimatyzacji. Dlatego nie ignorujmy dziwnego, nieprzyjemnego zapachu wydostającego się z wentylacji.

Zwracajmy uwagę na filtr

osuszacz, który w zależności od intensywności zapylenia środowiska może ulegać zapychaniu co jakiś czas. Jeżeli nie zostanie od wymieniony w odpowiednim czasie wilgoć i zanieczyszczenia gromadzące się w instalacji doprowadzą do jej rychłej korozji.

Przybliżmy teraz koszt utrzymania klimatyzacji w dobrej kondycji. Cena samego przeglądu klimatyzacji w wyspecjalizowanym serwisie to około 70 – 100 zł. Napełnienie układu czynnikiem chłodzącym oraz olejem nie powinno przekroczyć 200 zł. Za bardzo ważną, często bagatelizowaną dezynfekcję parownika, w zależności od użytych środków zapłacimy od 80 do 200 zł., a wymiana całego filtru kabinowego wyniesie nas nie więcej niż 60 zł.

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij