Akumulator samochodowy – jaki kupić?

Nadszedł ostatni moment na to, by kupić odpowiedni akumulator zanim jeszcze nadejdą siarczyste mrozy. Jak należy dobrać baterię do auta?

Czas zimowy jest szczególnie trudnym okresem dla kierowców, zwłaszcza tych, którzy swoje auta parkują pod gołym niebem. Niestety zimowe warunki pogłębiają problemy z akumulatorem, a to z kolei może być powodem częstego bólu głowy u ich właścicieli.. Sytuacja komplikowana jest przez fakt, że stary akumulator przeważnie odmawia posłuszeństwa w najmniej oczekiwanym przez nas momencie, co powoduje, że nie mamy czasu na podjęcie odpowiedniej decyzji podczas zakupu nowego.

Co to jest zły akumulator? Z czym się wiąże? Przedwczesne wyeksploatowanie i problemy z rannym odpalaniem jednostki napędowej. Jeżeli nie mamy pewności jaki powinniśmy wybrać akumulator, dobrze jest skorzystać z dostępnych wyszukiwarek, które po podaniu informacji o modelu auta, wytworzą gotową listę akumulatorów, które będą pasować do konkretnego samochodu. Obecnie rynek oferuje nam trzy podstawowe typy baterii.

Akumulator samochodowy

Rodzaje akumulatorów

  1. Akumulatory z płynnym elektrolitem. To tradycyjna konstrukcja, która zazwyczaj sprawdza się w starszych samochodach (nie posiadających rozwiązań hybrydowych), których kierowcy jeżdżą na długich trasach. Technologia ECM stanowi jej rozwinięcie, na której mogą polegać przede wszystkim właściciele pojazdów bogato wyposażonych, z systemem Start-Stop, taksówek.
  1. Akumulatory AGM. Dzięki temu, że elektrolit został niejako „uwięziony” w macie szklanej wydajność akumulatora się podnosi oraz jego odporność na pracę cykliczną. Baterie te świetnie służą kierowcom samochodów z napędem hybrydowym albo pojazdów, które są intensywnie eksploatowane (na przykład samochodów służb użyteczności publicznej).
  1. Akumulatory żelowe. Wyróżniają się zastosowaniem żelu krzemionkowego , którego zadaniem jest zagęszczenie elektrolitu. Baterie te znajdują swoje zastosowanie wszędzie tam, gdzie wymagane jest długotrwałe zasilanie, na przykład w przyczepach kempingowych, jednak nie są odpowiednie do stosowania jako akumulatory rozruchowe.

Dla samochodów, które są mniej zaawansowane techniczne właściwym wyborem będzie bateria tradycyjna albo ECM, natomiast właściciele aut hybrydowych powinni raczej polegać na technologii – AGM. Baterie żelowe nie powinny być stosowane jako baterie rozruchowe.

Odpowiednie parametry akumulatora

Drugim ważnym krokiem będzie określenie parametrów akumulatora. Trzeba zwrócić uwagę na trzy zmienne.

Po pierwsze – wymiary baterii nie mogą być większe, niż miejsce dostępne dla niego w aucie.

Po drugie – pojemność jest parametrem, który określa ilość energii jaka jest dostarczona przez baterię do zupełnego rozładowania w temperaturze 25 stopni Celsjusza. Pamiętajmy, że jeżeli zdecydujemy się wybrać akumulator o pojemności dużo większej niż ta, jaką zaleca producent, może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Natomiast bateria, której pojemność jest zbyt mała nie zawsze może dysponować energią jaka jest potrzebna do odpalenia motoru. Pojemność baterii powinna być równa albo maksymalnie o dziesięć procent większa niż wartość jaka sugeruje producent.

Po trzecie – prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe baterii w temp. – minus osiemnaście stopni C. Co oznacza, że im większym prądem rozruchowym dysponuje bateria, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć (w krótkim czasie) do rozrusznika. Ważne jest to przede wszystkim zima, kiedy zgęstniały olej stawia większy opór w czasie próby rozruchu, co powoduje, że odpalenie silnika wymaga większej niż zazwyczaj energii. Powinniśmy pamiętać o tym, że w czasie kiedy panują temperatury poniżej zero stopni C, baterie z nadwyżka mocy rozruchowej są często po prostu niezastąpione.

 

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij