Skrzynia DSG – wady, zalety, awaryjność

Skrzynia DSG to temat który odbija się coraz szerszym echem w branży motoryzacyjnej. Ten wprowadzony do masowej produkcji przez niemieckiego Volkswagena miał zrewolucjonizować działanie skrzyni biegów. Obecnie z rozwiązania DSG korzystają takie marki jak Audi (pod nazwą S tronic), Bugatti, SEAT, Skoda czy wspomniany już Volkswagen. Zdaniem eskpertów skrzynie biegowe DSG psują się stosunkowo rzadko, jednak gdy już do tego dojdzie, możemy znacznie odczuć taką awarię na naszym portfelu.

Wady i zalety skrzyni DSG

Podstawowym atutem skrzyni DSG (z angielskiego Direct Shift Gearbox) jest fakt, iż posiada ona dwa sprzęgła. Biegi parzyste i nieparzyste korzystają z innego sprzęgła. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się zmniejszyć czas potrzebny na zmianę przełożenia. Wynikają z tego podstawowe zalety takie jak: oszczędność paliwa dochodzącą do 15%, krótszy czas potrzebny na zmianę biegu czy płynniejszą zmianę przełożenia. Największymi wadami skrzyni DSG są nie tylko wysokie koszty samego mechanizmu ale również jego eksploatacji (płyny, konserwacja, naprawa). Poza tym skrzynie tego typu są cięższe oraz ograniczają możliwość przeniesienia większego momentu obrotowego niż standardowy dla danego silnika oraz mało płynne ruszanie z miejsca.

Awaryjność DSG

Od momentu wprowadzenia przez VW, minęło już blisko piętnaście lat. To wystarczająco długo okres by powiedzieć co nie co na temat awaryjności. Jak mówią mechanicy awaryjność DSG czy pokrewnego S-tronica jest niższa niż tradycyjnych skrzyń biegowych a najczęstsze problemy związane są z nieregularną wymianą oleju.

Co się najczęściej psuje i jakie są koszty napraw?

6 – biegowa skrzynia DSG bez większych problemów powinna przejechać 200 tys. km, jednak według statystyk wiele przekładni osiąga przebiegi, które wynoszą ponad 300 tys. km. W przekładniach 7 – biegowych sprzęgła suche mogą się zużyć już po przejechaniu 150 – 200 tys. km.

Przeważnie tak jest, że szybciej niż sprzęgło zużywa się dwumasowe koło zamachowe jednostki napędowej. Jego koszt w porównaniu do samochodów z manualną skrzynia biegów jest większy o około 50 procent. Oczywiście istnieje możliwość naprawy nieprawidłowo pracującej przekładni po dużym przebiegu (np. po 300 tys. km) poza ASO, zapłacimy około 6 do 9 tys.

Istnieje także możliwość kupna używanej przekładni w dobrym stanie, za około 5 tys zł, ale pamiętać musimy o tym, że oferta przekładni na rynku wtórnym jest zdecydowanie bardziej skromna niż w przypadku skrzyń manualnych. Koszt nowej skrzyni DSG w ASO wynosi mniej więcej 25 tys. zł.

Jeśli chodzi o samą przekładnię, usterki, które pojawiają się najczęściej to – usterki sterowania, które wiążą się z działaniem mechatroniki i modułu sterującego. Usunięcie tego rodzaju problemu, czyli zimnych lutów w module sterującym kosztuje około 800 – 1300 zł, a naprawy przeprowadzają tylko wyspecjalizowane warsztaty.

Jak objawia się uszkodzenie zespołu mechatroniki?

– Twarde załączanie się pierwszego biegu

– Na desce rozdzielczej świeci się „PRNDS”,a skrzynia przełącza się w tryb „N”

– Między kolejnymi biegami pojawiają się szarpnięcia

– Redukcje są twarde z „trójki” na „dwójkę” i z „dwójki” na „jedynkę”, czasami można usłyszeć wyraźne stuknięcia

– Odnosimy wrażenie utraty mocy, kiedy obroty spadają poniżej 2000 tys.

– Pojawiają się wibracje na 2 biegu w czasie zatrzymywana pojazdu

Pamiętajmy, że warunkiem bezawaryjnej pracy skrzyni biegów jest wymiana oleju.

Zasada jest taka – olej i filtr należy wymieniać w skrzyniach z mokrymi sprzęgłami co 60 tysięcy km. I tak np. do skrzyni 6 – biegowej DQ250 wejdzie 5,2 l. Koszt takiej usługi w ASO wynosi 850 zł, a poza autoryzowaną stacją 450 zł. Można użyć zamiennika, jednak warunek jest jeden – musi on być przeznaczony do skrzyń DSG.

W przekładniach z sprzęgłami suchymi producent nie zaleca wymiany oleju, ale serwisy specjalistyczne nieautoryzowane zalecają wymianę co 60 tys. km oleju skrzyni – 1,7 l- oraz płynu hydraulicznego mechatroniki. Koszt to około 350 zł.

Co się psuje najczęściej i dlaczego?

Koło dwumasowe, należące co prawda do jednostki napędowej, jednak to właśnie jego zużycie jest najczęstszym powodem demontażu przekładni DSG (zdarza się już nawet po 70 tys. km). Oczywiście trwałości koła nie będzie służyć chiptuning motoru, oraz jazda na bardzo niskich obrotach. Koszt z wymianą od 2000 zł.

Sterownik hydrauliczny jest to zespół zaworów elektromagnetycznych i obwody sterowania ciśnieniem oleju. Uszkodzeniu zazwyczaj ulegają zawory, które można wymienić. Zdarza się, że przyczyna awarii był brudny olej z opiłkami ze zużytych przekładni. Naprawa od 800 zł.

Mechatronika – w niej problemem są zimne luty, które z kolei powodują utratę kontaktu elektrycznego. Naprawa od 800 zł.

Sprzęgło podwójne- z powodu tarcia szybciej zużywają się sprzęgła suche (już po 150 tys. km). Koszt wymianą od 3000 zł.

Na zakończenie dodam iż warto pamiętać jeszcze o jednej kwestii. Wybierając warsztat, który ma dokonać naprawy naszej skrzyni DSG zwróćmy uwagę czy mechanicy posiadają odpowiedni kwalifikacje do tego rodzaju prac oraz czy warsztat dysponuje specjalistycznymi narzędziami. Dwusprzęgłowe skrzynie biegowe wymagają niezwykłej precyzji i dokładności na poziomie kilku mikrometrów !

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tapicerka samochodowa
Tapicerka samochodowa – renowacja i wymiana

Tapicerka samochodowa i karoseria – to dwa pierwsze elementy samochodu, które przyciągają wzrok. Nie stanowi tajemnicy, że im samochód bardziej...

Zamknij