Hamowanie silnikiem – oszczędność i bezpieczeństwo

O hamowaniu silnikiem wie chyba każdy kierowca, daje to niewielką oszczędność paliwa i w niektórych przypadkach wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Hamowanie silnikiem = hamowanie biegami

Hamowanie silnikiemW trakcie tej czynności zużycie paliwa zostaje zniwelowane do zera, dodajmy do tego brak obciążenia układu hamulcowego. Ta ostatnia zaleta może przydać się podczas jazdy w terenie górskim. Poniżej podaję sposób prawidłowego hamowania silnikiem.
Zacznijmy od tego, że aby dobrze wykonywać czynność hamowania silnikiem należy bardzo dobrze poznać własny samochód. Zresztą znajomość auta, którym jeździmy, a często spędzamy większość czasu jest obowiązkiem każdego kierowcy. Nauczmy się korzystać z obrotomierza. Inne są optymalne wartości dla samochodów z silnikiem benzynowym, a inne dla pojazdów napędzanych ropą. I tak dla benzyniaków – silnik najlepiej pracuje w przedziale zaczynającym się od 2000 do 4500 obrotów/minutę, a dla diesli jest to przedział od 1500 do 3500 obrotów/minutę. Są to jednak wartości ogólne, które dla każdego samochodu wymagają zweryfikowania. Tu przydaje się metoda na słuch. Wsłuchaj się w pracę silnika podczas hamowania nim, jeśli usłyszysz dźwięki odbiegające od normy oznacza to, że czas zmiany biegu na niższy.

Na czym polega hamowanie silnikiem?

Technika hamowania silnikiem jest banalnie prosta. Na ogół kiedy dojeżdżamy do miejsca postoju hamujemy hamulcem na chwilę przed miejscem docelowym W przypadku hamowania silnikiem, w odległości kilkudziesięciu metrów od miejsca w którym masz się zatrzymać lub zwolnić, zdejmij nogę z gazu nie wrzucając na luz. Zwracaj uwagę na obroty silnika, jeżeli spadną poniżej 2000 tys w przypadku silników benzynowych zmień bieg na niższy, analogicznie dla silników z dieslem 1500 obrotów na minutę. Po takim zabiegu obroty silnika wyraźnie skoczą do góry. W/w czynności wykonuj aż do zatrzymania samochodu używając hamulca.
Trochę inaczej hamowanie silnikiem wygląda podczas jazdy w terenach górski. O ile po płaskiej drodze może służyć do całkowitego zahamowania, o tyle w jeździe po górach ma ona na celu utrzymywanie stałej prędkości w trakcie zjazdów. Hamowanie silnikiem w tym przypadku pozwala nam oszczędzić klocki hamulcowe, które są narażone na całkowite starcie.
Należy pamiętać o ważnej sprawie jaką jest jazda na najniższych możliwych obrotach. Nowe samochody zostały wyposażone w czujnik podtrzymywania pracy silnika przy niskich obrotach, który powoduje w przeciwieństwie do opisywanego hamowania silnikiem niewielkie zużycie paliwa.

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij