Co to jest geometria zawieszenia?

Układ zawieszenia to jeden z najważniejszych układów w aucie, dlatego właśnie, by mógł w pełni realizować wszystkie założenia techniczne swych producentów wymaga stałej kontroli, a jeżeli zajdzie taka potrzeba również interwencji serwisowej (np. kontroli regulacji geometrii).

Istnieją takie pojazdy, które spośród innych wyróżniają się świetnymi właściwościami jezdnymi. Znakomicie trzymają się drogi nie tylko na prostych odcinkach, ale także w ostrych zakrętach, reagują posłusznie na polecenia kierującego. Jest to zasługa układu zawieszenia, który we współcześnie produkowanych samochodach często jest dość mocno złożony konstrukcyjnie. Niezależnie jednak od tego jak dobry jest nasz samochód, to zawieszenie należy mieć pod szczególną opieką, ponieważ niewłaściwie działające poza tym, że obniży komfort podróżowania negatywnie wpłynie na poziom bezpieczeństwa. Oczywiście jeżeli chodzi o problemy z zawieszeniem to może być ich wiele, jednak przeważnie doświadczony mechanik jest w stanie zdiagnozować szybko usterkę i naprawić. Zdarza się i tak, że mimo w pełni sprawnych podzespołów zawieszenia daje się odczuć w czasie jazdy, że pojazd nie zachowuje się w taki sposób w jaki powinien. Tak więc, jeśli podczas jazdy na prostym odcinku drogi samochód ściąga w bok, z opóźnieniem reaguje na ruchy kierownicą, w czasie wchodzenia w zakręty słychać piszczenie opon, może być to wyraźnym znakiem, że mamy do czynienia z rozregulowaną geometrią. Kolejna istotna wskazówka jest również nieregularne zużywanie się ogumienia.

Co to jest geometria zawieszenia?

Nie wiadomo z jakiego powodu, ale faktem jest, że geometria zawieszenia nie dość, że jest bagatelizowana przez kierowców jak i niektórych mechaników, to jeszcze mylona jest powszechnie ze zbieżnością kół, które przecież jest tylko jednym z jej składowych. Geometria – najprościej mówiąc to zbiór parametrów, które określają nie tylko położenie, ale również i ruch koła. Jak wiadomo koła pojazdu nie są ustawione równo w pionie i poziomie, ponieważ wtedy jazda nie byłaby możliwa. Poza wspomnianą wyżej zbieżnością do wskaźników geometrii należą także – kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia kół, oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Dla przeciętnego kierowcy owe terminy mówią niewiele, natomiast szczegółowe ich poznanie nie ma sensu z prostego powodu – samodzielnie nie mamy możliwości na nie wpłynąć. Na pewno ważne jest to, by wiedzieć, że to właśnie geometria zawieszenia ma wielki wpływ na stabilność pojazdu oraz jego kierowalność, zaś to, w jaki sposób jest ustawiona decyduje o prawidłowym przenoszeniu sił na styku kół o nawierzchni.

Kiedy konieczne jest skontrolowanie geometrii?

Mechanicy, zwłaszcza ci doświadczeni mówią jednym głosem, aby geometrię zawieszenia kontrolować profilaktycznie raz w roku. W przypadku, gdy przytrafi się nam nawet niewielka kolizja, wjechanie w drogową dziurę, czy silne uderzenie kołami w krawężnik (zwłaszcza wysoki), powinniśmy udać się do diagnostyka lub wyspecjalizowanego warsztatu. W czasie standardowych przeglądów co 70 tysięcy kilometrów niestety nie jest w zwyczaju i planach sprawdzanie poprawności ustawienia geometrii. Dlatego do nas należy poproszenie o wykonanie tej ważnej czynności serwisowej.

Jeżeli zdecydowaliśmy o zakupie używanego samochodu, a nie mamy pewności, co do jego historii na pewno warto zrobić przegląd w tym również geometrię. Dzięki temu może okazać się, że pojazd ma za sobą nieprzyjemne „przygody”, a nas może to uchronić przed źle wydanymi pieniędzmi.

Co należy zrobić zanim ustawimy geometrię?                              

Zarówno kontrola jak i ustawienie geometrii, by mogło odnieść właściwy efekt, musi zostać poprzedzone kilkoma czynnościami diagnostycznymi. Pierwsze i najważniejsze z nich – to sprawdzenie stanu w jakim są elementy metalowo-gumowe łączące wahacze z nadwoziem, które pospolicie nazywane są silentblokami. Później dopiero konieczna jest weryfikacja sworzni wahaczy, które jeżeli mają luzy będą powodować m.in. stuki w czasie pokonywania nierówności. Konieczne jest również poddanie ocenie sprawności drążków kierowniczych oraz ich końcówek również pod względem występowania zbyt dużych luzów.

Ponadto ocenie poddaje się sprawność drążków kierowniczych i ich końcówek także pod względem występowania nadmiernych luzów. W zależności od złożoności konstrukcji zawieszenia koszt ustawienia geometrii wynieść może około 150 – 200 zł. Biorąc pod uwagę własne bezpieczeństwo i osób, które z nami podróżują nie powinno Stanowic to dla nas bariery.

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij