Czy przejazdy kolejowe są groźne?

Wbrew temu co może się nam wydawać, wypadki na przejazdach kolejowych wcale nie są częste. Statystycznie stanowią one jedynie 0,06 procent wszystkich tragicznych w swych skutkach zdarzeń drogowych.

Oczywiście wypadki, w których udział bierze pociąg i samochód są zazwyczaj spektakularne, a dzięki temu także medialne..Jednak można postawić w tym miejscu pytanie – czy istotnie zderzenia z pociągami mają tak duże znaczenie dla bezpieczeństwa drogowego?

W naszym kraju na czynnych liniach kolejowych znajduje się ponad 12,8 tysięcy przejazdów. Z czego aż 74 % z nich jest zabezpieczonych jedynie znakiem drogowym oraz ewentualnie sygnalizacją świetlną i dźwiękową. I to właśnie na takich przejazdach najczęściej dochodzi do wypadków, których skutki są najbardziej tragiczne. Dla przykładu – w roku 2012 na przejazdach kolejowych miały miejsce 224 wypadki i kolizje, zginęły w nich 33 osoby, zaś 34 zostały ranne. W tym samym czasie policja odnotowała ponad 49 tysięcy zdarzeń, w których zginęło 3,5 tysiąca osób, natomiast 45 tysięcy trafiło do szpitali. Oznacza to, że wypadki na torach stanowią jedynie 0,06 %. wszystkich zdarzeń drogowych.

Oczywiście, jak można się domyślać, winni są zazwyczaj sami kierujący pojazdami, którzy są sprawcami 98 % wypadków, które maja miejsce na przejazdach kolejowo – drogowych. Notorycznie lekceważą znak STOP, świetlne sygnały, a nawet potrafią objechać slalomem półrogatki lub po prostu przejeżdżają pod zamykającymi się już zaporami, czy przed pędzącym z dużą prędkością pociągiem… Bez komentarza.

Oczywiście PKP również nie zawsze dba o bezpieczeństwo. Doszło do tego, że nawet NIK wytknęło w swoim raporcie to kolejom. Inspektorzy NIK uprzejmie donoszą, że niemal 60 procent przejazdów wymaga gruntowych remontów albo zmiany nawierzchni. W dodatku około 80 procent kontrolowanych urządzeń zabezpieczenia ruchu, które są zamontowane na przejazdach jest podatna na awarie, zaś niektóre urządzenia (takie jak – zapory i ich mechanizmy napędowe) pochodziły z czasów drugiej wojny światowej.. Większość dróg dojazdowych do przejazdów znajdowała się w złym stanie technicznym, natomiast widoczność torów kolejowych od strony drogi ograniczona była przez niewykarczowane drzewa. Mimo tak wielu uchybień, polskie przejazdy kolejowe nie są wcale tak niebezpieczne jak może się wydawać. I tak- stosunek liczby wypadków do liczby wszystkich przejazdów kolejowych w Polsce wynosi 1,59. Dla porównania w Czechach i Austrii jest aż o dwa razy gorzej (3,13 i 3,19). Oczywiście ze Szwecją nie możemy się nawet równać, tam takich zdarzeń notuje się aż około pięciokrotnie razy mniej.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tapicerka samochodowa
Tapicerka samochodowa – renowacja i wymiana

Tapicerka samochodowa i karoseria – to dwa pierwsze elementy samochodu, które przyciągają wzrok. Nie stanowi tajemnicy, że im samochód bardziej...

Zamknij