Amortyzatory w samochodzie

Nie wszyscy zmotoryzowani zdają sobie sprawę z tego jakie znaczenie mają amortyzatory. A przecież to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia każdego samochodu.

Głównym zadaniem amortyzatorów jest skuteczne tłumienie drgań, które pochodzą z osi oraz nadwozia pojazdu. A przecież praca amortyzatorów przekłada się na stabilność samochodu na drodze, tak bardzo, że jeżeli są one uszkodzone mogą być powodem sporego wydłużenia drogi hamowania, zaś w skrajnych przypadkach nawet utratę przyczepności kół auta do nawierzchni jezdni.

Starsze modele samochodów posiadały amortyzatory tak zwanego – jednostronnego działania. Nazwa wzięła się z tego w jaki sposób funkcjonowały. Tłumiły one drgania tylko wtedy, kiedy auto było odciążone. Kiedy jednak auto najechało na przeszkodę ( a więc chodzi o dociążenie), pochłanianie energii drgań spoczywało jedynie na wahaczach i sprężynach.

Współczesne auta posiadają amortyzatory których działanie jest dwustronne. Nawet ich nazwa odzwierciedla zasadę działania – umożliwiają one właściwą redukcję niepożądanych drgań przy odciążaniu jaki i dociążaniu samochodu na jezdni.

Amortyzator samochodowyJedne z najbardziej technologicznie zaawansowanych, są amortyzatory, które zostały oznaczone skrótem PSD (ang. Position Sensitive Damping). Cechą, która je odróżnia jest zmienna charakterystyka tłumienia. W jaki sposób działają? Wszystko zależy od nawierzchni po której się porusza samochód. Amortyzatory PSD dają możliwość płynnego tłumienia rozmaitych drgań, które wynikają ze zmieniających się warunków jazdy.

Na to w jaki sposób i jak długo amortyzatory pracują maja wpływ nie tylko warunki drogowe, ale także czas w jakim się je użytkuje. To, że są uszkodzone może objawiać się między innymi – wyciekiem oleju, pęknięciem tulei mocujących, uszkodzeniami mechanicznymi spowodowanymi na przykład przez wgniecenie obudów, korozją tłoczysk. Oczywiście najbardziej niebezpieczna usterka to zatarcie się amortyzatorów, które skutkować będzie całkowitym brakiem tłumienia drgań osi oraz nadwozia.

Jak obecność amortyzatorów wpływa na jazdę?

Jak już wyżej napisałam, amortyzatory, które nieprawidłowo funkcjonują powodują wydłużenie drogi hamowania (i to nawet do ponad trzech metrów przy prędkości około 70 km/h), przy okazji zwiększają ryzyko tego, że samochód wpadnie w poślizg na mokrej nawierzchni. Poza tym, uszkodzenie tych elementów w zawieszeniu może powodować oślepiania innych kierowców, z powodu nadmiernych wahnięć nadwozia.

Można wykonać prosty test, po to by się przekonać, czy amortyzatory w naszym samochodzie są całkowicie sprawne. Wystarczy, że energicznie naciśniemy maskę, następnie – bagażnik w okolicach każdej z opon. Jeśli auto natychmiast powróci do pozycji wyjściowej, oznaczać będzie, że wszystko jest w najlepszym porządku. Natomiast jeżeli kilkukrotnie się zakołysze możemy mieć pewność, że jeden z amortyzatorów jest uszkodzony.

Kiedy i w jaki sposób należy wymienić amortyzatory?

Średnio, amortyzatory przestają należycie pełnić swoją funkcję po przebiegu 60 – 80 tysięcy km. Pamiętajmy o tym, że powinniśmy wymieniać je parami, na tylnej, albo przedniej osi. Oczywiście jak wszystkie części do auta, kupujmy także amortyzatory tylko renomowanych firm. Mimo tego, że cena jest wyższa zapewnią nam one większą skuteczność tłumienia drgań oraz mają większa odporność na zużycie. Do wymiany lepiej nie wykorzystywać amortyzatorów regenerowanych, bowiem ich żywotność będzie krótka, a więc w konsekwencji będziemy musieli znowu odwiedzić warsztat w krótkim czasie, by kolejny raz je wymienić…

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij