Alfa Romeo Giulietta

 

 

Pamiętam jakiś czas temu telewizyjne reklamy jednego z nowszych modeli Alfy Romeo. Przyznam szczerze, że nie zachwycił mnie on swoim wyglądem ale mimo wszystko postanowiłam się bliżej przyjże Giuliettcie. Zainteresowani?

Alfa Romeo Giulietta ma w sobie coś z najlepszych tradycji włoskiej stylistyki i jednocześnie jest bardzo nowoczesnym autem. Jest mocnym kandydatem na stanie się jednym z najbardziej rozpoznawalnym znakiem tej włoskiej firmy.

W 2010 roku kiedy model ten miał swój debiut, zebrał całkiem niezłe recenzje. Pomimo tego, że projektanci wzorowali się trochę na Fiacie Bravo i oba auta mają sporo wspólnych elementów, Giulietta nie wygląda na Fiata, na pewno nie wizualnie. Jest zdecydowanie bardziej nowoczesna i wykonana z najwyższej jakości materiałów. Podobieństwo zobaczymy dopiero po spojrzeniu na zawieszenie. Oba samochody mają wspólną płytę podłogową i właśnie ten fakt wymusił zastosowanie tych samych rozwiązań. Cóż, nie są to byle jakie rozwiązania ponieważ Alfa proponuje system DNA już w standardzie. Wiecie co to za system? Już wyjaśniam. Chodzi tu o zmianę charakterystyki pracy układu wspomagania ESP i pedału gazu. Nie jest to nowość ani żaden unikalny system. Od dłuższego czasu jest on instalowany w dużych autach z wyższej półki.

Alfa Romeo GiuliettaZaciekawił mnie fakt, że Giulietta ma kilka interesujących trybów jazdy. Tryb Normal („N”)– do jazdy na co dzień. W trybie tym wszystkie funkcje auta są ustawione pod kątem zwyczajnej eksploatacji. Motor reaguje na gaz z lekkim opóźnieniem dlatego czasem trzeba go mocniej przycisnąć. Jest to tryb nastawiony na ekonomiczną jazdę więc nie spodziewajcie się szału. Jest idealny do stania w codziennym korku w drodze do pracy.

Tryb All Weather („A”) jest idealny na beznadziejną jesienno-zimową pogodę. Właściwie radzi sobie świetnie w każdych warunkach. Wybierając tryb „A” pedał gazu zachowa się tak samo jak w poprzednim trybie jednak tutaj zdecydowanie lepiej pracują systemy wspomagające układ kierowniczy. System Electronic Vehicle Dynamic Control (VCD) zadziała znacznie szybciej jeżeli zajdzie taka potrzeba. Również ABS potrzebuje mniej czasu na dostosowanie się do hamowania na śliskich drogach.

Dla miłośników szybkiej i dynamicznej jazdy Alfa proponuje tryb jazdy Dynamic („D”). Jest on przeznaczony do sportowej jazdy. Różnicę odczujemy od razu po naciśnięciu pedału gazu. Można mieć wrażenie, że to zupełnie inny samochód. Słabnie wspomaganie kierownicy, dzięki czemu kierowca ma lepsze wyczucie drogi. Klocki zbliżają się do tarcz, zawieszenie się „spina” a silnik reaguje natychmiast na polecenia kierowcy. Wystarczy lekko nacisnąć gaz a silnik zawyje . Dodatkowy system overboost sprawia, że Giulietta w trybie „D” ma wyższy moment obrotowe i lepsze przyspieszenie. W tym trybie auto rozpędza się do setki w 6,8s. Moim zdaniem to całkiem niezły wynik.

Mocny silnik posiadający 235KM zapewnia niezłe osiągi, jednak ciągle nie ma szans z Golfem R czy Focusem RS. Może pobić rywali na krętych drogach. Układ Q2 (tryb sportowy) zwiększa kontrolę kierowcy nad przyspieszeniem i elektronicznie częściowo blokuje mechanizm różnicowy. Dzięki temu pokonywanie ostrych zakrętów i łagodniejszych łuków jest łatwe i przyjemne.

Ok, napisałam już całkiem sporo na temat zalet Giulietty, których niewątpliwie jest sporo. Czy autko to ma jakieś wady? Hmmm, skrzynia biegów mogłaby działać bardziej precyzyjnie, a sprzęgło mogłoby łapać wcześniej. Cóż, osobiście sądzę, że to tylko małe szczegóły, można by uznać, że są one raczej nieistotne. Generalnie rzecz biorąc Alfa Romeo Giulietta to kompaktowe auto dające niezłe osiągi i idealnie sprawdza się na krętych drogach. Mimo wszystko wizualnie nie do końca przypadła mi do gustu ale ja po prostu nie jestem wielką fanką tej włoskiej marki. Podobno o gustach się nie dyskutuje. Gdybym jednak mieszkała w górach i codziennie musiała pokonywać dziesiątki zakrętów na pewno rozważyłabym kupno właśnie tego samochodu.

Przeczytaj poprzedni wpis:
18 edycja DNI JAPONI

Wraz z  SKN Gospodarki i Kultury Japońskiej i z SKNem Motoryzacji serdecznie zapraszamy na XVIII edycję DNI JAPONI , wydarzenie...

Zamknij