Porsche – początek giganta

Paradoksem jest, że trzeba było czekać aż czterdzieści lat na to, żeby samochody marki Porsche ujrzały światło dzienne. Twórca marki był już wtedy starszym człowiekiem, ciężar obowiązku przeniósł na syna Ferry’a Porsche.

Ferdynand Porsche odznaczał się zdolnością do projektowania zarówno unikatowych oraz praktycznych samochodów, jednym z jego najsłynniejszych projektów o kim mało kto wie (przynajmniej pośród zwykłych zjadaczy chleba ) było zaprojektowanie samochodu Volkswagena Beetle które miało miejsce w latach trzydziestych dwudziestego wieku. Samochód ten znany jest bardzie szerszej grupie użytkowników jako Garbus.

Pojazd ten jest uznawany za symbol Niemiec, przyniósł sławę nie tylko firmie Volkswagen ale również Ferdynandowi Porsche. Następne samochody tworzone prze tego konstruktora były budowane na płycie podłogowej garbusa, również silnik z tego samochodu był przez niego wykorzystywany.

Porsche logoSłynny model Porsche 356 został zbudowany właśnie na bazie znanego dziś wszystkim garbusa. W roku 1948 samochód trafił do salonów zdobywając wielu klientów. Był to początek drogi jaką Porsche wytyczył w projektowaniu samochodów sportowych. Twórca marki nie cieszył się długo ze swojego sukcesu. Zmarł w 1951 roku. Podobnie jak inne znane marki tak i Porsche postanowiła jako firma spróbować swoich sił w wyścigach samochodowych. Był to wtedy wyznacznik samochodów sportowych. Jako pierwszy osiągnął sukces model o nazwie Spyder, co skłoniło producentów do wyprodukowania modelu sportowego przeznaczonego dla szerszej grupy odbiorców. Modelem o którym mowa to słynny Porsche 911

Lata siedemdziesiąte przyniosły firmie duże zmiany. W 1972 roku trafiła na giełdę, postanowiono powiększyć jej ofertę. Pod koniec lat siedemdziesiątych na rynku pojawiły się samochody z umieszczonym silnikiem w jego przedniej cześć. Jako przykład możemy tu podać model 924, zaskoczyło to wielu miłośników tej marki, jednak Porsche zdobył dzięki temu więcej sympatyków.

Kolejne lata przyniosły modele 928, 924 Carrera, 944, 959. Mimo znacznego rozwoju firmy stylistyka samochodów produkowanych na początku lat dziewięćdziesiątych nie wiele różniła się od tych sprzed piętnastu lat, łączyła je również wysoka cena. Spowodowało to spadek zainteresowania tą marką co ostatecznie przyczyniło się do zaprzestania produkcji samochodów z silnikiem umieszczonym z przodu. Szczęściem firma uświadomiła sobie, że trzeba wrócić do korzeni i zaczęła na powrót produkować samochody z jednostką napędową umieszczoną z tyłu. Nie zaprzestano produkcji i unowocześniania modelu 911.

Marka Porsche jest dziś symbolem prędkości i piękna samochodów sportowych. Model 917 na przełomie lat siedemdziesiątych dysponował silnikiem generującym tysiąc koni mechanicznych

Jednym z najciekawszych modeli tego samochodu był model 959 wykonany pod kontem rajdów Z taśmy montażowej zeszło tylko dwieście sztuk tego pięknego samochodu posiadającego silnik o mocy czterystu pięćdziesięciu koni mechanicznych i mogącego osiągnąć prędkość maksymalną do trzystu siedemnastu kilometrów na godzinę 317 km/h.

 

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tapicerka samochodowa
Tapicerka samochodowa – renowacja i wymiana

Tapicerka samochodowa i karoseria – to dwa pierwsze elementy samochodu, które przyciągają wzrok. Nie stanowi tajemnicy, że im samochód bardziej...

Zamknij